"Jeg vil prøve at påvirke der, hvor jeg kan. Jeg melder mig ikke ud af partiet"

Kredsformand: Jeg truer med at blive

Anders Liltorp, der er lærerformand og socialdemokrat, er lodret imod, at regeringen vil have, at lærerne skal løbe hurtigere. Men han har ingen planer om at melde sig ud af partiet. ”Jeg truer med at blive”, siger han. ”Det plejer at virke bedre”.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Han er socialdemokrat. Og formand for Rødovre Lærerkreds. Og han er forfærdet, Anders Liltorp. Over dét, som den socialdemokratisk ledede regeringen er i gang med ifølge et lækket udkast til en ny skolereform.

Ifølge udkastet vil regeringen således indføre en folkeskole, hvor eleverne skal have flere timer, uden at der bliver ansat flere lærere. Det betyder, at lærernes arbejdstid skal laves om, så de kan komme til at undervise i flere timer.

 "Det er absolut ikke i orden. Og det er absolut heller ikke i orden, at regeringen blander sig i overenskomstforhandlingerne på den her måde. Det er overhovedet ikke i overensstemmelse med det, som græsrødderne i Socialdemokraterne vil med skolen", siger Anders Liltorp, der også er formand for Socialdemokratisk Skoleforum.

Langt ude, at lærerne skal betale gildet

"I en krisetid skal man stå sammen, men det vil splitte, hvis lærerne skal betale hele gildet. Det er for meget at bede lærerne om. Det er også i modstrid med Ny Nordisk Skole, som Antorini har sat i søen.  Det bliver noget nær umuligt at få folk til at arbejde gratis med Ny Nordisk Skole, hvis lærerne oveni skal betale for flere timer til eleverne. Det hænger ikke sammen", påpeger Anders Liltorp.

Regeringen har malet sig op i et hjørne

Han mener, at regeringen har malet sig op i et hjørne.

"Hvis parterne på arbejdsmarkedet ikke kan blive enige, kan det ende med et lovindgreb, som de folkevalgte skal vedtage på befolkningens vegne. Det er den danske model", fastslår Anders Liltorp.

"Men den siddende regering skal i værste fald lave et lovindgreb på et reformudspil, som den selv er kommet med. Det er som om, principperne ikke er så vigtige mere. Det er meget anderledes. Hvis regeringen besluttter sig for noget andet end sit eget udspil, er det jo en falliterklæring".

Kan du som socialdemokrat leve med, at lærerne skal betale gildet?

"Det kan jeg jo blive nødt til. Men lad os nu se, hvad der står i det endelige udspil fra regeringen. Jeg vil prøve at påvirke der, hvor jeg kan. Jeg melder mig ikke ud af partiet. Jeg truer med at blive. Det plejer at virke bedre".

Find pengene i de administrative lag

Regeringen bør straks gå i dialog med lærerne, mener Anders Liltorp.

"I Socialdemokratisk Skoleforum mener vi, at man kan effektivere skoleområdet på andre måder. En OECD-rapport viser, at 50 procent af udgifterne til den danske folkeskole går til andre ting end lærerlønninger og dermed undervisning, så der er et meget større potentiale at hente dér", siger han.

 "Vi har for nylig afholdt en stor konference om, hvordan folkeskolen kan gøres bedre. Der var et væld af velbegrundede og visionære politiske udspil og tanker fra alle deltagerne om en stærk fælles folkeskole. Det handlede blandt andet om at styrke erhvervsskolernes image allerede i folkeskolen og at styrke dannelsesaspektet i forhold til erhvervs- og arbejdsmarkedsorienteringen og uddannelsesparatheden. Samt at meget skriftlighed og meget individuel undervisning kræver mere forberedelse", fortsætter han.

"Det er alt sammen noget, der bygger på, at lærerne har et selvstændigt professionelt råderum og god tid til at forberede den bedste undervisning. Græsrødderne vil nemlig ikke gå på kompromis med kvaliteten", fastslår Anders Liltorp.

Socialdemokratisk Skoleforum vil snarest sende sine ideer til en bedre folkeskole til regeringstoppen, fortæller Anders Liltorp. Omkring 50 skoleinteresserede socialdemokrater deltog i den omtalte konference, der fandt sted for nylig.