Anmeldelse Pædagogik
0   504

Uundværlig og fornyende

Skarp, interessant og yderst spændende bog om kunstmuseet som læringsrum. Går helt tæt på praksis igennem syv forløb på syv forskellige danske kunstmuseer.

Dialogbaseret undervisning

Fakta


Titel
Dialogbaseret undervisning

Forfatter
Olga Dysthe, Nana Bernhardt, Line Esbjørn

ISBN
9788791663109

Pris
198

Sider
256


Bogen kan bestilles via Skoletjenesten, mail: skoletj@skoletjenesten.dk

Forlag
Unge Pædagoger

"Dialogbaseret undervisning" er super spændende og meget aktuel. Bogen stiller skarpt på varierede undervisningsformer og aktiv elevdeltagelse. Syv undervisningseksempler, fire fra grundskolen og tre fra ungdomsuddannelserne, viser, hvordan det er muligt at lave undervisningsdesign inden for en ramme på tre timer. Undervisning, som inddrager eleverne gennem direkte møder med kunstværker, genstande og bygninger, gennem tematiske samtaler og gennem praktisk–æstetiske opgaver.

Artiklen fortsætter under banneret

Det overordnede formål med bogen er at fremme god undervisningspraksis. Dette gøres ikke ved at fremstille idealiserede eksempler, men ved at vise og diskutere både stærke og svage sider igennem undersøgte cases, hvor elever modtager undervisning på museer.

Den overordnede problemstilling i de syv cases er hele vejen igennem: Hvordan kan kunstmuseerne engagere børn og unge og fungere som særlige læringsrum, der fremmer medborgerskab?

Det, der er så uhyre interessant i denne her bog, er, at der stilles skarpt på at skabe rammer i undervisningen på kunstmuseerne for dialogisk interaktion, og hvordan man udnytter flerstemmighedens potentiale. Spændende og vedkommende kommer bogen også bredt rundt om begrebet dialog. Begrebet bringes i spil meget interessant i forhold til dialogbaseret undervisning. Læseren vil automatisk komme i en reflekterende position i forhold til egen praksis.

I de sidste to kapitler bringes bogens centrale temaer op i et fornyet lys. Især sidste kapitel, "Anbefalinger – når du underviser dialogbaseret", er meget brugbart og inspirerende. Helt konkret gives der råd og vejledning om forløbsdesignet, gennemførelse, dialogiske greb, evaluering, egenevaluering med mere.

En uundværlig og fornyende bog for alle, der arbejder med børn og unge inden for formidling. Eksemplerne i bogen er hentet fra kunstmuseernes verden, men undervisningsformen kan overføres til skolernes egne læringsrum – i alle fag og på alle klassetrin.

Bogen er ren visuelt og opsætningsmæssigt udformet meget delikat og propert, og den kan på det varmeste anbefales. Bogen er meget velskrevet og vidner i høj grad om grundig research og med baggrund i en velassorteret og fagrelevant litteraturliste.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Billedkunstnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med foreningen Danmarks billedkunstlærere.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.919 andre er allerede tilmeldt