En ny undersøgelse viser, at ni ud af ti forældre ser negativt på en klassekvotient over 24 elever. Line Sørensen er en af de lærere, der har valgt at stille op til en kampagne fra DLF, der blandt andet sætter fokus på problemerne med de høje klassekvotienter i fremtidens folkeskole.

Forældre vil have under 24 elever i klassen

Ni ud af ti forældre ønsker klassestørrelser på 24 elever eller derunder. Det afslører en ny undersøgelse foretaget af Epinion for DLF. Lærerformand ønsker mindre klasser – forældreformand ønsker flere lærere.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

24 eller færre elever per klasse. Det er smertegrænsen for en stor del af folkeskoleelevernes forældre. I en ny undersøgelse fra Danmarks Lærerforening erklærer ni ud af ti af de i alt 2.024 adspurgte forældre sig enten helt eller delvist enige i, at en klassekvotient på eller under 24 vil styrke den danske folkeskole.

Af de forældre, der allerede nu har børn i klasser med over 24 elever, melder 69 procent, at manglen på opmærksomhed til den enkelte elev er en reel bekymring. I alt svarer godt en tredjedel af de samlede adspurgte, at der for nuværende er problemer i deres børns klasser på grund af kvotienten - uafhængig af om deres barn eller børn rent faktisk går i en klasse med over 24 elever.

Rekord-stigning i folkeskolens klassekvotient

Presset ud af folkeskolen Bekymringen er ikke mindre hos Danmarks Lærerforening. Her tager formand Anders Bondo Christensen også afsæt i, at de store klassestørrelser kan vise sig at have en endnu større konsekvens for folkeskolen som institution - en større elevflugt til landets frie skoler.

"For mange elever i en klasse går ud over undervisningstiden til det enkelte barn. På landsplan har 38 procent af klasserne 24 elever eller flere. Vi ved, at færre elever vil sikre mere tid til den enkelte elev og dermed mere fokus på læring. Færre elever vil også skabe mere ro i klassen. Mindre klassestørrelser vil også øge opbakningen til folkeskolen, for vi ved, at for mange elever i klasserne en vigtig årsag til, at forældre overvejer privatskole til deres børn," siger formand Anders Bondo Christensen.

I undersøgelsen svarer da også hele 44 procent, at de på et eller flere tidspunkter har overvejet at flytte deres børn fra folke- til privatskole. Godt en tredjedel af disse forældre har blandt andet haft det store antal af elever som en af årsagerne til overvejelserne.

Flere lærere i klasserne Formand for forældreorganisationen Skole og Forældre Benedikte Ask Skotte mener ikke, at det nødvendigvis drejer sig om at få klassekvotienten ned. Hun påpeger, at der også kan være udfordringer i klasser med få elever - det kan skabe en situation, hvor eleverne ikke får udviklet deres sociale evner.

"Det handler ikke om klassestørrelse, men om lærertæthed. Vi forældre har måske en tendens til at se skolen, som da vi selv gik der", siger hun.

"Den struktur, vi har i dag, den skal vi udfordre vanetænkningen på. Det er der, hvor lærertætheden kan spille ind. Lærertæthed kan både være lærere og pædagoger i forhold til antallet af elever og skolens struktur. Det kan være, at det på nogle skoler giver enormt god mening med mange elever".

Samtidig udtaler Benedikte Ask Skotte, at hun er glad for, at det kun er 16 procent, der har haft seriøse overvejelser om at flytte deres barn til privatskolen.

En enkelt lærers stemme Offentliggørelsen af undersøgelsen er et af de første trin i den kampagne, der for alvor tager fart fra i dag. Gennem diverse annoncer og lokale tiltag er det Danmarks Lærerforenings ønske at bringe deres indspil til den kommende folkeskolereform på banen. Matematik- og engelsklærer Line Sørensen fra Frederikssund er en af de lærere, der har sagt ja til at lægge ansigt til kampagnen.

DLF: Sådan skal folkeskolen se ud

Hun oplever, at man i de store klasser har svært ved at løfte den inklusionsopgave, folkeskolen er blevet pålagt. Hun mærker desuden den elevflugt til privatskolen, som både undersøgelsen og Anders Bondo fortæller om.

"For mange elever i klasserne betyder, at nogle forældre vælger folkeskolen fra, og det er ærgerligt for klassen, at der er én type elever, der forsvinder. Med færre elever i klasserne kan vi tilrettelægge nogle læringsmiljøer, som sikrer et bedre udbytte for eleverne", siger hun.

"Der er også undersøgelser, der viser, at eleverne afslutter folkeskolen med bedre karakterer, hvis de har gået i klasser med færre elever. Så der er ingen tvivl om, at det har en betydning. Med 24 elever i klasserne får vi tid til at tage udgangspunkt i det enkelte barns behov og sikre en højere kvalitet i undervisningen for alle børn".

Folkeskolen udkommer i næste uge med et portræt af to naboskoler - en folkeskole og en privatskole.