Tablets/iPads
1   423

Sæt skub i dansk med tablets

Dansk: Wow-effekten ved iPads er for længst forsvundet i 6.b på Skovbakkeskolen. Nu er det et aktivt læringsredskab i dansktimerne.

»Husk du må ikke kigge ind i kameraet«, siger Nikoline. Hun har iPad'en rettet mod Sofie, der spiller hund. Ved siden af står Cecilie klar til at læse op fra en novelle. De tre piger og resten af 6.b på Skovbakkeskolen i Odder arbejder med noveller. Opgaven fra klassens dansklærer, Jens Bak Jepsen, lyder på, at de skal lave et referat og selv må bestemme hvordan.

»Der hvor didaktikken har ændret sig mest ved at integrere it, er, at det er mere åbent, hvad der kan ske. Målene er de samme som før, men nu er der flere muligheder i spil på vejen fra A til B. Og det passer jo meget godt i forhold til børns forskellige læringsstile«, siger Jens Bak Jepsen.

Ifølge ham blev der for alvor sat skub i de digitale læringsmuligheder, da klassen fik udleveret iPads i oktober sidste år. Adgangen til digitale læremidler, apps og søgninger på Google blev på den måde væsentligt nemmere at integrere i undervisningen. Særligt har Jens Bak Jepsen oplevet, at mulighederne for at differentiere undervisningen, så den passer til elevernes forskellige niveauer, er blevet styrket.

Og hvor de tre piger vælger at lave referatet af novellen som en film, så laver andre grupper et digitalt dukketeater.

Artiklen fortsætter under banneret

Junglen af apps

Vitus' pegefinger kører tværs hen over skærmen. Han er i gang med at udarbejde en tidslinje over novellen sammen med sin gruppe.

»Det er nemmere at vise sine opgaver frem på klassen ved bare at lægge det ind i Keynote«, siger han. »Ja, iPad'en er også blevet lidt ligesom ens skoletaske«, tilføjer Mads. For i den lille maskine ligger der både bøger, kalender og apps, som eleverne bruger dagligt. Ser man bort fra de praktiske fordele ved platformen, er en af udfordringerne for Jens Bak Jepsen at sortere i junglen af apps.

»Her er det virkelig vigtigt, at man holder fast i målet med undervisningen, så man ikke drukner i alle de muligheder, teknologien giver. Altså hvad er det, jeg gerne vil have, at børnene skal lære«, siger han. Han indrømmer, at han også selv en gang imellem kan falde i den fælde at blive lidt for begejstret for de nye apps.

»Hvis jeg ser en ny fed app, kan jeg godt tænke: 'Hvordan kan vi lige få den brugt på en eller anden måde'«. Derfor har Jens Bak Jepsen hele tiden i baghovedet, hvorvidt han er i gang med at indrette undervisningen efter app'en eller omvendt.

Hurtig respons på opgaver

Jens Bak Jepsen er ikke i tvivl om, at det større fokus på it er det bedste, der er sket i folkeskolen længe. Han oplever især, at de digitale læremidler og iPad'en har styrket elevernes læring i at arbejde mere procesorienteret med deres eget materiale

»Nu kan eleverne få mere umiddelbar feedback. Hvis en elev har skrevet en tekst og delt den, så kan jeg meget hurtigere gå ind og give kommentarer, så han eller hun kan arbejde videre med det selv«, siger Jens Bak Jepsen og tilføjer, at det samme gør sig gældende, når eleverne bruger træningsprogrammer. Her kan de få hurtig respons på deres opgaver, frem for at der går en uge, før de får et opgavehæfte tilbage og kan rette deres fejl.

»Det, som også virkelig er blevet styrket ved at bruge tablets i dansk, er, at timerne kommer til at ligne den måde, som alle andre i samfundet arbejder på. Hvor arbejdsark tidligere lå krøllet sammen i børnenes skoletasker, har de nu alt liggende på iPad'en. Ligesom man selv kender det fra sin egen hverdag«.

Overvejer du at inddrage mere it i dansk?

Her er nogle gode råd fra Jens Bak 
Jepsen, lærer på Skovbakkeskolen i Odder

1. Hold målet for øje. Hvad er det, du gerne vil opnå ved at integrere et digitalt læremiddel eller tablet?

2. Lad børnene være medbestemmende i, hvordan opgaverne kan løses.

3. Accepter, at de mål, du troede, du gerne ville opnå, kan ændre sig undervejs.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.849 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.205 andre er allerede tilmeldt