Herlev Byskole fejrer FN's internationale læsedag. Her læser Nicoline fra 6.c højt for sin klassekammerat Pløj.

Håndtegn og højtlæsning fylder skolen på international læsedag

FN’s Internationale Læsedag bliver i dag fejret med læsning og rap-aktiviteter på folkeskoler i hele landet. 6.c på Herlev Byskole har brugt formiddagen at lave en rap i faget dansk og håber på at vinde en klassefest.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nicoline fra 6.c tager Disney-bogen "Lady og Vagabonden" op af skoletasken. Om lidt er klokken 9.30, og hun skal snart til at læse højt for sin sidekammerat. Over alt i landet læser tusindvis af elever højt for hinanden på netop dette tidspunkt, og er på den måde med til at markere FN's Internationale Læsedag. For andet år i træk inviterer den landsdækkende kampagne 'Ordet Fanger' elever fra 3. til 10. klasse til at deltage i højtlæsning og rap-aktiviteter. Det foregår i samarbejde med Danmarks Lærerforening, Dansklærerforeningen, Skolelederforeningen og Nationalt Videnscenter for Læsning. Først skal alle elever læse højt for hinanden to og to, og bagefter skal hver klasse skrive en rap, hvor de bruger ord og begreber fra det fag, de har den pågældende time. Fokus på de mange formål ved læsning På Herlev Byskole er alle elever med til at fejre FN's internationale læsedag, fortæller læsevejleder og dansklærer for 6.c Marlene Lindh Jørgensen. "En sådan læsedag gør, at eleverne bliver opmærksomme på hvor vigtig læsning er til mange forskellige formål. Ikke bare i skolen, men også mange andre steder," siger hun. Imens Nicoline og hendes klassekammerater læser højt fra hinanden går Malene Lindh Jørgensen ligeså langsomt rundt i lokalet og optager den livlige summen højtlæsning, som fylder klasselokalet. "Samtidig er der også den internationale dimension, altså at eleverne ikke tager for givet at alle børn i hele verden kan læse," uddyber Malene Lindh Jørgensen. Rappe i replikken "Yo! Vi læser hver dag - og vi kan skrive - ja, vi ka'!," lyder det en halv time senere fra eleverne i 6.c. Rytmen bliver fastholdt ved at de rokker med kroppen og samtidig kaster håndtegn. Højtlæsningsbø-gerne er pakket væk og nu er der fuldt fokus på at lege med ordene i faget dansk og lave en rap. Herlev Byskole har både deres interne konkurrence, hvor klassen kan vinde en tur i svømmehal. Og samtidig har 'Ordet Fanger' udloddet pengepræmie på 10.000 kr., så klassen med den bedste rap kan holde en fed klassefest. Philip, Nicolai og Oliver er godt i gang med at finde på ord der passer ind i rappen. Håndtegnene fly-ver tværs over bordet, mens ordene, "dansk", "BMW" og "skole" sammenflettes i et beat. Drengene har prøvet at rappe før, og om lidt skal hele klassen samle deres strofer og optage hele rappen. Når det gælder gevinsten om en klassefest er de tre drenge allerede begyndt at drømme. "Vi kunne lave en biograftur og bagefter holde fest med masser af discolys," siger Philip. "Det kunne også være fedt, hvis vi kunne holde en fest, hvor der var en pool," lyder det fra Oliver.   Hvilken klasse der vinder bliver offentliggjort på ordet-fanger.dk torsdag d. 6. oktober. FN's Internationale Læsedag er i morgen lørdag, men de fleste skoler har valgt at fejre den i dag. I Slagelse Kommune samles alle 1.- og 4.-klasser i Antvorskov Hallen på næste torsdag den 13. september, hvor  eleverne blandt andet skal uropføre af et eller flere af af Marianne Iben Hansens lyriske værker med musik/beat af den lokale musiker Frederik Dybdal.

Læs mere