Ministeriets Tosprogs-Taskforce får en række anbefalinger fra netop offentliggjort evalueringsrapport af deres treårige virke som rådgivere for kommuner og skoler.

Taskforce har endnu ikke greb om de tosprogede

16 skoler fordelt på fem kommuner har i tre år samarbejdet med Undervisningsministeriets Tosprogs-Taskforce om undervisningen af tosprogede elever. Nu er projektet evalueret. Der ligger stadig et arbejde med at sikre elevernes optimale læringsmuligheder, lyder en af konklusionerne.

Publiceret

Hvem er Tosprogs-taskforcen

Tosprogs-Taskforcen består af en projektleder, seks konsulenter og tostudentermedarbejdere. Taskforcen hører under Ministerietfor Børn og Undervisning og er skabt som et samarbejde mellemdet daværende Undervisningsministeriet ogIntegrationsministeriet.

Tosprogs-Taskforcen blev oprettet i 2008 med satspuljeaftalen,som afsatte 8 mio. kr. årligt til Tosprogs-Taskforcen fra 2008 til2011 under initiativet "Lige muligheder". Ved satspuljeaftalen for2012 blev der afsat 40 mio. kroner til en forlængelse ogudvidelse af Tosprogs-Taskforcen til og med 2015.

Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Selvom lærerne i det timeløse fag 'dansk som andetsprog' generelt oplever, at de er mere afklarede omkring rollen som særlig resurseperson for faglærerne, bliver de ikke brugt mere i 2011 end i 2010. Og det er på et tidspunkt, hvor ministeriets konsulenter har givet rådgivning i samarbejdet mellem fag- og dansk som andetsprogslærere i to år.

"Dette peger på, at der stadig ligger et arbejde med at styrke brugen af de særlige resursepersoner med henblik på at kvalificere lærernes undervisning af tosprogede elever og dermed sikre elevernes optimale læringsmuligheder", hedder det i rapporten 'Slutevaluering af Tosprogs-Taskforcen', der er gennemført af Oxford Research og Danmarks Evalueringsinstitut.

Taskforcen forlænges til 2015 Helt skidt står det dog ikke til. 83 procent af dansk som andetsprogslærerne på de 16 projektskoler mener, at samarbejdet med Tosprogs-Taskforcen i høj eller nogen grad har bidraget til at styrke undervisningen af tosprogede elever på deres skole. Og blandt faglærerne er der også optimisme at spore. Da projektet begyndte i 2009, følte 55 procent af lærerne i høj eller nogen grad sig klædt på til at håndtere udfordringen forbundet med at undervise elever med to sprog. I 2011 var det tal steget til 76 procent.   

Således fortsætter taskforcen sit arbejde. Ved satspuljeaftalen for 2012 er der afsat 40 millioner kroner til en forlængelse og udvidelse af Tosprogs-Taskforcen. Børne- og undervisningsminister Christine Antorini er så tilfreds med taskforcen, at hun vil udbrede og styrke indsatsen.

"Vi har nu så gode erfaringer fra Tosprogs-Taskforcens rådgivning af kommuner og skoler, at vi udvider dens arbejde til også at omfatte dagtilbud og fritidsordninger - eksempelvis vuggestuer og SFO'er. Der afsættes samtidig flere penge til taskforcens arbejde i hele landet", siger Christine Antorini.

På den måde bliver slutevalueringen nærmere en samling anbefalinger til fremtidens indsatser end en slutrapport.

Her er anbefalingerne Oxford Research og Danmarks Evalueringsinstitut kommer med fem såkaldte læringspunkter til taskforcens fremtidige rådgivningsarbejde.

For det første anbefales det, at man på skolerne sætter dansk som andetsprog i spil med den faglige læsning, der i forvejen er et fokusområde på mange skoler.

Lektorer: Det ender galt uden dansk som andetsprog

For det andet bør taskforcens konsulenter overveje, hvordan de bedst involverer den brede lærergruppe i udviklingsarbejdet omkring de tosprogede elever. 

Det påpeges også, hvor vigtig en rolle skoleledelsen spiller, når man vil sikre, at alle lærere tager hensyn til de tosprogede elevers særlige sproglige forudsætninger, som det hedder i slutevalueringen. Skoleledelsen skal blandt andet motiveres til "at skabe fora for pædagogiske drøftelser af dansk som andetsprog".

"Evalueringen peger også på, at det for skolerne opleves som vigtigt, at de konsulenter, som rådgiver dem, har et indgående kendskab til den enkelte skoles kontekst. I forlængelse heraf er det vigtigt, at der så vidt muligt sikres en kontinuitet i forhold til de konsulenter, som tilknyttes de enkelte skoler", står det i rapporten.

Endelig er det ifølge evaluatoren vigtigt, at kursus- og efteruddannelsesforløb igangsat af taskforcen er lette at omsætte til praksis.