53 procent af 9.klasseslærerne har sjældent eller aldrig fokus på dansk som andetsprog i undervisningen, mens opgaven med at inddrage dansk som andetsprog i undervisningen sjældent diskuteres i lærerteams'ene, påviser ny SFI-undersøgelse.

Tosprogede tages ud af klassen

Tosprogede elever bliver på fire ud af fem skoler trukket ud af den almindelige undervisning for at modtage parallel undervisning i dansk som andetsprog. Tendensen går imod bekendtgørelsen for faget, og det kan have direkte negativ betydning for elevernes faglige niveau. Det konkluderer en ny undersøgelse.

Publiceret

Fakta om undersøgelsen

- Undersøgelsen er baseret på spørgeskemadata indsamlet frakommunernes skoleforvaltninger, fra skoler med mange tosprogedeelever (dvs. mere end landsgennemsnittet på 10 procent.) og fraskoler med få, 3-10 procent, tosprogede elever.

- Skoleledere, lærere i 2. og 9. klasse, tosprogede elever i 9.klasse samt forældre til tosprogede elever i 2. klasse har besvaretet spørgeskema.

- Endelig er der inddraget data fra registre i DanmarksStatistik og i Ministeriet for børn og undervisning, ligesom SFI'sforløbsundersøgelser af henholdsvis et- ogtosprogede børn født i 1995 er blevet anvendt

- Seniorforsker ved SFI Dines Andersen har ledtundersøgelsen. Vibeke Jakobsen, Vibeke Myrup Jensen, Sarah SanderNielsen, Kristine Cecilie Zacho Pedersen, Dorte Stage Petersen,Katja Munch Thorsen er medforfattere på rapporten.

 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Elever, der har behov for støtte, men som er i stand til at deltage i den almindelige undervisning, henvises til supplerende undervisning i dansk som andetsprog som en dimension i undervisningen i klassen, på hold eller lign." Sådan lyder det i bekendtgørelsen om folkeskolens undervisning i dansk som andetsprog. Men ikke desto mindre giver man på 80 procent af de danske folkeskoler sprogstøtten uden for klassen og altså ikke som en dimension i den generelle undervisning.

Det er SFI, Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, og Eva, Evalueringsisituttet, der har kortlagt og analyseret en række indsatser for tosprogede i skolen, heriblandt undervisningen i dansk som andetsprog.

De tosprogede elever går glip af den almindelige klasseundervisning og får svært ved at følge klassekammeraternes faglige niveau, konkluderer rapporten. På skoler med få tosprogede elever får det direkte negativ indflydelse på de tosprogedes generelle faglige kunnen, når de sendes ud af klassen for at modtage særundervisning.

"Omvendt har det en positiv betydning for deres faglige niveau, hvis de får sprogstøtten i klassen eller som ekstraundervisning efter skoletid", hedder det i rapporten.

Kommunale mål betyder også noget

På skoler med høj andel af tosprogede elever er det mindre afgørende for de tosprogedes faglige niveau, om undervisningen i dansk som andetsprog forgår i eller uden for klasseundervisningen. Her finder SFI til gengæld en sammenhæng mellem de tosprogedes faglige niveau og den pågældende kommunes målsætning for tosprogede.

"Når det drejer sig om overordnede indsatser ser disse ud til især at have positiv indvirkning på elevpræstationer i kommuner/skoler med mange tosprogede elever. Derimod ser de mere konkrete indsatser i skolerne ud til især at have positiv indvirkning på elevpræstationer i skoler med få tosprogede elever", skriver SFI.

Uskarpt fokus på dansk som andetsprog

Hvis der er tosprogede elever i en klasse, så skal dansk som andetsprog indgå som en del af undervisningen. Det er et lovkrav, men i årsplanerne er det kun et formuleret krav på hver fjerde skole, viser SFI's undersøgelse. Lærerne er da heller ikke opmærksomme på det timeløse fag, erfarer SFI.  53 procent af 9. klasse-lærerne har sjældent eller aldrig fokus på dansk som andetsprog i undervisningen, mens opgaven med at inddrage dansk som andetsprog i undervisningen sjældent diskuteres i lærerteamene.  

"Trods dette anvender lærerne rent faktisk forskellige andetsprogspædagogiske metoder. 80 pct. af både 2. og 9.klasseslærerne undersøger løbende, om eleverne forstår de vigtigste udtryk inden for et emne. 81 pct. af 2. klasses-lærerne anvender visualisering som strategi i undervisningen, og lidt over halvdelen af både 2.og 9. klasses-lærerne anvender strategier for faglig læsning", skriver SFI i rapporten.

 

 

 

 

Læs mere

SFI/Eva-rapporten

Bekendtgørelsenom dansk om andetsprog