Uglegårdsskolen i Solrød har de seneste to år kørt forsøg med et fælles forløb i sløjd og håndarbejde. Læs om arbejdet i Sløjd og håndazrbejde-bloggen til højre

Sløjd- og håndarbejds-foreninger glæder sig til nyt fag

Sløjd- og håndarbejdslærerforeningerne er begejstrede for undervisningsministerens planer om et nyt fag, håndværk og design. De er enige i, at fagene trænger til at blive moderniseret og hæfter sig ved, at det ikke er en spareøvelse.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"De praktisk-musiske fag på mellemtrinnet er et af de steder, hvor samtlige kommuner sparer. Forældrene reagerer ikke, når børnene kun får sløjd eller håndarbejde i et år, selv om det vejledende timetal siger to timer om ugen i to år. Så jeg er rigtigt glad for, at ministeren sætter fokus netop på sløjd og håndarbejde", siger formand for Danmarks Håndarbejdslærerforening Hanni G. Eskildsen.

For hende gør det en stor forskel, at de nye forsøg har klart udstukne rammer, og at man ved, hvad der skal evalueres på. Sådan var det ikke med de tidligere forsøg, fortæller hun. Hun er også glad for navnet "håndværk og design".

"Det bliver et nyt fag, som har rod i håndarbejde og sløjd. Det er godt, fordi vi trænger til en modernisering fagene. Og samtidig holder man fast i, at børnene får et håndværk, det er ikke kun design på papirplan".

Stina Højgaard fra Danmarks Sløjdlærerforenings bestyrelse er enig.

"Sløjd er blevet for gammelnordisk. Der er for mange sløjdlærere, som laver reproduktioner. Der mangler faglig sparring med de andre fag, og der mangler efteruddannelse. Og når der så konstant bliver skåret i timerne, så ender det med, at man bare passer sit arbejde. Vi vil meget hellere skabe ildsjæle".

En del sløjdlærere vil ikke bryde sig om det nye fag, mener Stina Højgaard, men hun tror, det er sundt, at man bliver to om at tænke faget og dermed tvunget til at tænke ud af boksen. Hun håber også, at det vil betyde, at faget får en højere status og mere samarbejde med de andre fag.

Ikke en spareøvelse

Både Hanni Eskildsen og Stina Højgaard har hæftet sig ved, at undervisningsminister Christine Antorini kalder det et løft af faget og ikke en spareøvelse.

"Det er et rigtigt godt signal, at vi går fra være et udsultet, pladderhumanistisk fag til, at der kommer fokus på, at man skal kunne noget fagligt. Og det er også et meget lækkert signal, at der ikke skal spares på vores område rent timemæssigt. Vi ved ikke, om vi får ophøjet det vejledende timetal til minimumstimetal, men vi vil i hvert fald arbejde for, at embedsværket ude i kommunerne bliver belært af ministeren, så fagene kan få de timer, de skal have", siger Stina Højgaard.

De glæder sig også over, at man er i gang med at ændre linjefaget materiel design, så det forhåbentlig får samme status og størrelse som andre linjefag og dermed kan tiltrække flere lærerstuderende.