"Vi har ikke kun brug for didaktikere, der tænker it i de enkelte fag. Vi mangler kulturoverliggeren. Didaktik er ikke noget værd uden mediepædagogik", sagde lektor ved UCC Blaagaard/KDAS Ole Christensen til en it-pædagogisk konference i går

Lektor: Medialisering kan være vejen mod en ny skole

Lærerne skal væk fra at tale om digitalisering og i stedet fokusere på medialisering. Bogstaveligt talt. Det var et af budskaberne fra Ole Christensen, lektor ved UCC Blaagaard/KDAS ved en konference om it-pædagogik i går.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"It-begrebet i folkeskolen er forældet. Det favner ikke udviklingen. Der er brug for et nyt udgangspunkt, som skal have fokus på eksperimenter og kreativitet. Kurser og praksisfjerne uddannelser ændrer intet. Vi må blive bedre til at uddanne os selv og hinanden, så vi kan favne en ny praksis", sagde lektor Ole Christensen i sin workshop under it-pædagogiske konference på UCC Blaagaard/KDAS på Sjælland torsdag.

Den overflødige mediekultur It var ikke det eneste begreb, som Ole Christensen dømte ude af trit med nutiden. 'Digitaliseringen' er ifølge lektoren slet ikke det vigtigste fokus. Heller ikke etiketten 'mediekultur' er længere nødvendig.

"Jeg mener, at medialiseringen betyder, at det både er sprog, kanal og miljø, der er i fokus. Problemet er, at vi kun taler om artefakterne (de menneskeskabte og håndgribelige genstande, red.), når vi taler om digitalisering. Hvis vi ser ud over blot digitaliseringen, ser vi ting som æstetik og håndværk", sagde lektoren, der til hverdag blandt andet er en del af efter/videreuddannelsen af lærere på professionshøjskolen.

"Det giver ikke mening at blive ved med at tale om 'mediekultur', for den er blevet værktøjer og hverdag. Der er bare kultur, måden, vi mennesker gør ting på", tilføjede han.

Behovet for kredsløbenes didaktiske udfordringer Ole Christensen vil heller ikke stoppe ved blot at tale om medialiseringen. Medierne skal i aktion i undervisningen. For fremtidens skyld.

"Jeg er optaget af, om man kan lave eksperimenter, hvor man forsøger at udfordre fag- og almen didaktik med mediedidaktik. Den digitale medialisering kan udfordre vores læringsrum og lærerrolle. Medierne er den omvej, man kan gå, hvis man vil lave en ny skole", sagde han.

Kronik: Skolen har brug for et kultur- og læringscenter i 2012

"Vi har ikke kun brug for didaktikere, der tænker it i de enkelte fag. Vi mangler kulturoverliggeren. Didaktik er ikke noget værd uden mediepædagogik. Jeg forestiller mig, at man kunne arbejde med en resurseperson på skolen som udfordrende generalist. Det kunne for eksempel være en skolebibliotekar", tilføjede han.

De uundgåelige medier En af Ole Christensens pointer var også, at arbejdet med mediedidaktikken ikke må blive en intention. Det skal være et krav fra undervisningssektorens ledere.

"Det nytter ikke noget, at vi bliver ved med at sige: 'Kunne du tænke dig at?' Eksperimenterne skal være et 'skal'. Måske skal det være naturligt, at man har udviklingstid som lærer?", spurgte Ole Christensen de forsamlede deltagere i workshoppen.