Lærer til lærer
0   583

Loma 5: Overbevis eleverne om at vise - ikke skrive

Projektet om lokal mad på Nymarksskolen i Svendborg har givet eleverne nye kreative arbejdsformer. I ugens løb har 3 lærere skiftes til at dele deres erfaringer på folkeskolen.dk. Dagens værksted: Medieværkstedet.

Hermed sidste del af 6. årgangs beskrivelse af LoMa-projektet. Jeg lægger denne artikel ud for min kollega Per Sloth Møller

Vi arbejder med kreative processer i en faglig sammenhæng - altid!
Det betyder at denne uge i madens tegn har været udgangspunktet for at skabe en læng række billedfortællinger om mad og mennesker. I de tidligere udgaver på denne side, har kollegerne beskrevet de forskellige aktiviteter genem dagene, og eleverne har hele tiden udelukkende det visuelle udtryk som materiale.
Det er i den grad uvant, og vi bruger da også tid på at skulle overbevise dem om at de ikke skal skrive, men vise.
I grupper går de rundt i de øvrige grupper og tager billeder af aktiviteterne og medbringer dem tilbage på Medieværkstedet.
De arbejder med værktøjer i billedbehandlingsprogrammet PhotoImpact. De grundlæggende skæreværktøjer sætter eleverne i stand til at omsætte de indsamlede billeder til helt nye historier, som de selv bestemmer.
Dette sætter i en forstand eleverne fri til at skabe/omskabe ud fra kendt materiale, eller med andre ord være kreative.
Det er en meget underkendt aktivitet i de seneste års skole.

Om projektet:
På Nymarkskolen i Svendborg skal vi have etableret en kantine og et produktionskøkken, i løbet af næste skoleår. Eleverne skal indgåi madproduktionen, og med udgangspunkt i begrebet maddannelse, skal der pædagogisk og didaktisk opbygges undervisning omkring dette, herunder med en sciencevinkel.

I uge 7 afprøver vi vores ideer på6. årgang, i fremtiden vil elever fra 7.- 9. årgang være målgruppen. Strukturen for uge 7 er opbygget over en værkstedsmodel, hvor 4 6. klasser er blandet og delt i 5 grupper, grupper der i ugens løb skal deltage i de 5 forskellige værksteder.

De 5 værksteder er madværksted, hvor værkstedet er en kombination af et lærings- og produktionskøkken; et ekskursionsværksted, hvor eleverne skal besøge forskellige lokale fødevareproducenter; et bevægelsesværksted, hvor det centrale er, at man er i aktiv og kommunikerer, mens man lærer, temaet for læring er sundhed; et undersøgelsesværksted, hvor madkemi er temaet og den didaktiske tilgang er undersøgelsesbaseret og et medieværksted, hvor der skal produceres billedfortællinger fra de forskellige værksteder

Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Billedkunstnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med foreningen Danmarks billedkunstlærere.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.501 andre er allerede tilmeldt

Ernæring og sundhedsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for madkundskab, sundhed og ernæring. I samarbejde med Foreningen for madkundskab.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
705 andre er allerede tilmeldt

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.851 andre er allerede tilmeldt