I fremtiden vil kompetencedækningen stige i engelskfaget. Det viser en rapport fra Det Nationale Center for Fremmedsprog.

Modsat tysk vil kompetencedækningen i engelsk stige i fremtiden

Kompetencedækningen i engelsk vil stige over de næste 20 år. Det viser en rapport, der forsøger at optegne tendenserne for kompetencedækningen i folkeskolens fremmedsprogsfag.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ifølge en fremskrivning af fremtidens kompetencedækning og lærermangel indenfor fremmedsprogene foretaget af Det Nationale Center for Fremmedsprog er der positive udsigter for engelskfaget.

For selvom kompetencedækningen blandt engelsklærerne er lavere end blandt tysk- og fransklærerne netop nu, så går udviklingen for engelskfaget ifølge fremskrivningen kun én vej - og det er frem.

Med udgangspunkt i et stort registerdatamateriale fra Danmarks Statistik, Børne- og Undervisningsministeriet samt Uddannelses- og Forskningsministeriet giver rapporten nemlig indblik i, at det samlede antal engelsk- og franskundervisere med formel kompetence forventes at stige frem mod 2039/2040.

Det modsatte gør sig gældende for tysklærerne.

Næsten hver tredje fransklærer er ikke linjefagsuddannet

Fremskrivningen bygger på en antagelse om, at elever og studerende fortsætter med samme søgemønstre, og at timetal, udbud osv. er præcis som nu. Derfor vil eventuelle politiske ændringer i prioriteringen af sprogfagene kunne ændre rapportens fremskrivninger.

Forskel på tværs af klassetrin og landsdele

Lige nu ser tallene for kompetencedækning i engelsk ikke fantastiske ud, og engelsk ligger seks procentpoint lavere end målsætningen på 95 procent kompetencedækning i alle folkeskolens fag.

Kompetencedækning når ikke i mål

Omvendt ligger både engelsk og tysk højt på listen, når fagene rangeres efter hvor stor en andel af undervisningstimerne, der dækkes af undervisere med formel kompetence.

Rapporten peger desuden på interessante forskelle i kompetencedækningen i fremmedsprogsundervisning i folkeskolen.

Der er nemlig store forskelle i kompetencedækning på tværs af klassetrin. Den samlede kompetencedækning i engelsk er således mindre end 80 procent i indskolingen og 95 procent i udskolingsklasserne.

Kun halvdelen har formel kompetence i 1. klasse

Ministeriets kompetencetal dækker over, at lærerne enten har formel kompetence, som dækker over lærere, der har haft faget som undervisningsfag fra læreruddannelsen, og lærere, der har såkaldt vurderet kompetence.

Dykker man ned i kompetencedækningstallene for engelsk viser, der sig store forskelle på, hvorvidt engelsklærerne har formel kompetence til at undervise i faget.

86 procent af engelsktimerne i 9. klasse dækkes af undervisere med formel kompetence, hvorimod det samme kun gælder for 55 procent af timerne i 1. klasse.

Sproglærerforeningen er bekymret for lærermangel: Sender brev til ministeren

Derudover er der også forskel på kompetencedækningen på tværs af kommuner og regioner.

Af rapporten fremgår det således, at kommuner i Region Sjælland og de nordligste kommuner i Region Hovedstaden generelt har en lavere formel kompetencedækning i engelsk og tysk end kommunerne i resten af landet.