Engelsk
0   10

Modsat tysk vil kompetencedækningen i engelsk stige i fremtiden

Kompetencedækningen i engelsk vil stige over de næste 20 år. Det viser en rapport, der forsøger at optegne tendenserne for kompetencedækningen i folkeskolens fremmedsprogsfag.

Ifølge en fremskrivning af fremtidens kompetencedækning og lærermangel indenfor fremmedsprogene foretaget af Det Nationale Center for Fremmedsprog er der positive udsigter for engelskfaget.

For selvom kompetencedækningen blandt engelsklærerne er lavere end blandt tysk- og fransklærerne netop nu, så går udviklingen for engelskfaget ifølge fremskrivningen kun én vej - og det er frem.

Med udgangspunkt i et stort registerdatamateriale fra Danmarks Statistik, Børne- og Undervisningsministeriet samt Uddannelses- og Forskningsministeriet giver rapporten nemlig indblik i, at det samlede antal engelsk- og franskundervisere med formel kompetence forventes at stige frem mod 2039/2040.

Det modsatte gør sig gældende for tysklærerne.

Artiklen fortsætter under banneret

Fremskrivningen bygger på en antagelse om, at elever og studerende fortsætter med samme søgemønstre, og at timetal, udbud osv. er præcis som nu. Derfor vil eventuelle politiske ændringer i prioriteringen af sprogfagene kunne ændre rapportens fremskrivninger.

Forskel på tværs af klassetrin og landsdele

Lige nu ser tallene for kompetencedækning i engelsk ikke fantastiske ud, og engelsk ligger seks procentpoint lavere end målsætningen på 95 procent kompetencedækning i alle folkeskolens fag.

Omvendt ligger både engelsk og tysk højt på listen, når fagene rangeres efter hvor stor en andel af undervisningstimerne, der dækkes af undervisere med formel kompetence.

Rapporten peger desuden på interessante forskelle i kompetencedækningen i fremmedsprogsundervisning i folkeskolen.

Der er nemlig store forskelle i kompetencedækning på tværs af klassetrin. Den samlede kompetencedækning i engelsk er således mindre end 80 procent i indskolingen og 95 procent i udskolingsklasserne.

Kun halvdelen har formel kompetence i 1. klasse

Ministeriets kompetencetal dækker over, at lærerne enten har formel kompetence, som dækker over lærere, der har haft faget som undervisningsfag fra læreruddannelsen, og lærere, der har såkaldt vurderet kompetence.

Dykker man ned i kompetencedækningstallene for engelsk viser, der sig store forskelle på, hvorvidt engelsklærerne har formel kompetence til at undervise i faget.

86 procent af engelsktimerne i 9. klasse dækkes af undervisere med formel kompetence, hvorimod det samme kun gælder for 55 procent af timerne i 1. klasse.

Derudover er der også forskel på kompetencedækningen på tværs af kommuner og regioner.

Af rapporten fremgår det således, at kommuner i Region Sjælland og de nordligste kommuner i Region Hovedstaden generelt har en lavere formel kompetencedækning i engelsk og tysk end kommunerne i resten af landet.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Engelsknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Sproglærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.813 andre er allerede tilmeldt