Thomas Medom kunne godt ønske sig en karakterfri grundskole.

Trods evaluering: Rådmand vil fortsætte med karakterfri hverdag i udskolingen

Selvom der ikke er belæg for det i evalueringen, vil rådmand for Børn og Unge i Aarhus Thomas Medom gerne udbrede den 'karakterfri hverdag' til andre af kommunens skoler – dog kun hvis de ønsker det.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En række skoler i Aarhus Kommune har de seneste tre år kørt et forsøg, hvor eleverne i udskolingsklasserne ikke har fået andre karakterer end standpunkts- og eksamenskarakterer. Til gengæld har de fået masser af formativ feedback. Formålet har blandt andet været at undersøge om det letter præstationspresset på eleverne og øger trivslen.

Forsøget, som er blevet kaldt 'karakterfri hverdag', er nu blevet evalueret, og Thomas Medom (SF) er så tilfreds med resultaterne, at han gerne ser den indsamlede viden bredt ud til flere skoler i kommunen.

Forsker: Aarhus-forsøg viser ikke, at man bør skære ned på karaktergivningen

"Jeg synes, at resultaterne er så interessante, at det vil være ærgerligt bare at slippe det", siger rådmanden for Børn og Unge Thomas Medom til folkeskolen.dk.

"Vi ser resultater, der peger på mindre stressede elever og mere fokus på fagligheden. Det er så markant, at det vil være en fejl ikke at fastholde fokus på feedback".

Frivillighedens vej

Men hvis flere skoler skal tage erfaringer til sig, skal det ske af frivillighedens vej, understreger rådmanden.

"Det har med at beslutte, at nu skal alle skoler til at gøre noget bestemt vil både være et angreb på metodefriheden og på - skal vi sige, 'en projekttræt folkeskole'? Så jeg vil ikke pålægge nogen skoler, at de skal til at have en karakterfri hverdag".

Thomas Medom håber derimod, at andre af kommunens skoler vil blive inspireret.

"Det kan blive noget med at frikøbe nogle af de involverede lærere til at være ambassadører for modellen på andre skoler, for eksempel. Måske vil nogle af forskerne fra Via (som har evalueret projektet, red.) stille op til en konference for de interesserede eller lignende", siger han.

Endnu er der ikke besluttet noget om, hvordan det praktisk skal udmøntes.

Præstationskulturen har overtaget skolen

Grundskole uden karakterer?

Folkeskolen.dk har talt med Pia Vedel Ankersen, som var en af de forskere, der har evalueret projektet. Hun peger på, at det har været fremragende med systematisk formativ feedback, men også på, at det ikke af den grund er en god ide at give færre karakterer.

Det er Thomas Medom dog ikke enig med hende i.

"Jeg kunne egentlig godt se en grundskole for mig, hvor man ikke kan dumpe, og hvor der ikke gives karakterer", siger han.

"Det kan vi selvfølgelig ikke indføre på kommunalt plan, men vi kan skrue ned for karaktererne i hverdagen og give et pusterum fra en præstationskultur. Det kan være med til at skabe et rum, hvor det er ok at fejle, og man kan opdage, at der nogen gange ligger en masse læring i ikke at ramme den helt rent".

Samtale i stedet for tal?

Powered by Labrador CMS