Nationale test
0   15

Nationale test: Halvandet år gammel aftale sætter rammerne for forhandlingerne

Kan politikerne beslutte at afskaffe nationale test eller at gå over til stikprøver? Hvad skal der ske med de nuværende test, indtil et nyt system er klar? Spørgsmålene fyger omkring forhandlingerne om et nyt testsystem. En politisk aftale fra februar 2020 giver svar på mange af dem.

Der må være tale om en uofficiel Danmarksrekord i afstand mellem, det tidspunkt politikerne bliver enige om at ændre noget, til de rent faktisk gør noget ved det.

Den politiske aftale om at skrotte de nuværende nationale test og i stedet udarbejde et nyt bedømmelses- og evalueringssystem blev indgået i februar 2020.

Artiklen fortsætter under banneret

Men på grund af coronapandemien er forhandlingerne først gået i gang i sidste uge - halvandet år efter.

Man er derfor lovligt undskyldt, hvis detaljerne i den politiske aftale så småt har fortaget sig i håndsprittågerne. Ikke desto mindre er den ganske klar på en række afgørende områder.

Stikprøver er udelukket

For det første understreger aftalen, at det nye evaluerings- og bedømmelsessystem skal være ens i hele landet og "også i fremtiden omfatter alle elever på udvalgte årgange i skoleforløbet. Således at det bliver standardiseret og sammenligneligt på alle niveauer".

Det påpeges, at de nuværende nationale tests afløser "ikke alene er stikprøvebaseret".

Den politiske aftale understreger, at det nye system skal:

  • Skabe gennemsigtighed for forældre og elever i forhold til elevens faglige standpunkt
  • Understøtte det pædagogiske arbejde i klasseværelserne
  • Give et styringsmæssigt indblik i skolernes faglige formåen samt et ledelsesmæssigt indblik i lærernes undervisning

Ambitionen med de nuværende nationale test var, at den adaptive test skulle kunne gøre alle tre ting på én gang.

Det har dog i praksis vist sig umuligt, og nok så vigtigt understreger den politiske aftale, at det nye system "i praksis formentlig vil bestå af flere elementer".

En del af rådgivningsgruppen, der som optakt til den politiske aftale kom med sine anbefalinger til et nyt testsystem, advokerede for, at de nye nationale test slet ikke skal være nationale, men at de tal, politikerne har brug for, kan indhentes ved stikprøver.

Et flertal i gruppen anbefalede, at der "på sigt" bør udvikles sidestillede testsystemer: Et til pædagogisk brug, og et der kan fungere som styringsredskab.

Et springende punkt er derfor, hvad politikerne ender med at beslutte, at de flere elementer i et nyt evaluerings- og bedømmelsessystem kan bestå i.

Flere forskellige test med hvert sit formål? Eller vælger man at inddrage for eksempel elevplanerne i forhandlingerne, så de kan udfylde rollen som redskab til at skabe gennemsigtighed for forældrene?

Det er i øvrigt værd at bemærke ordlyden, at et nyt testsystem "ikke alene" skal være stikprøvebaseret. Det udelukker ikke, at en del af det kan være det.

Nuværende test skal fortsætte

Da de nuværende nationale test blev indført, gik der godt fem år fra de var vedtaget, til testne var udviklet og klar til at tage i brug i folkeskolen.

Så hvad skal der så ske med de nuværende nationale test, indtil et nyt system står klar?

Også her er den politiske aftale ganske klar.

Der er foretaget mindre justeringer af testne, som nu skal fortsætte "ikke stikprøvebaseret men heldækkende som i dag", og det skal de "frem til et nyt bedømmelses- og evalueringssystem træder i kraft", slår aftalen fast.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ