Onsdag besøgte undervisningsministeren Absalonskolen i Holbæk for at se hvordan de udnytter deres øgede frihed.

Minister om frihedsforsøg: Vi politikere skal lære at give slip

Frihedsforsøget har vækket en sovende kæmpe, lød det, da undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil besøgte onsdag Absalonskolen i Holbæk. Det blev blandt andet til en snak om afgangsprøver og crop tops.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Pernille Rosenkrantz-Theil blev mødt af akustisk guitar og en hel flok 3.-klasseelever, som sang skolens sang, da hun trådte ud af ministerbilen en lidt grå onsdag formiddag på parkeringspladsen foran Absalonskolen i Holbæk. Da sangen var slut, opfordrede hun eleverne til at give sig selv en hånd, inden hun gik ind for at kigge nærmere på elevernes forslag til, hvad skolen skal bruge sin nyvundne frihed til. Forslagene hænger på et af skolens fællesarealer og omfatter blandt andet skoletoiletter af guld, at man må beholde sin mobil dagen igennem og kæledyrsdage.

Skole bruger ekstra frihed til at lytte mere til eleverne

Dialogen med skolens lærere og elever kom dog hurtig til at handle om noget andet, nemlig frihed og mavebluser, de såkaldte crop tops. Ministeren sagde konstaterende, at flere af hendes politikerkolleger talte meget om frihed til folkeskolen, men "så dukker diskussionen om crop tops op, og så vil de pludselig til at regulere helt ned i detaljen".

En sovende kæmpe er vågnet 

"Da vi første gang fik at vide, at vores kommune var en del af frihedsforsøget, blev jeg helt vild af glæde over tanken og alt det vi skulle slippe for", fortæller Majken Durhus ministeren.

Durhus er lærer i 8. klasse på Absalonskolen.

"Test, læringsmål, alt det behøvede vi ikke tænke på i tre år. Det var først senere at vi begyndte at få ideer til, hvad vi skulle gøre i stedet for. Men det har vi nu. Nu har vi de samtaler, vi ikke har haft i otte år, om hvordan vi gør det bedst muligt for børnene og jeg bliver så glad i låget af det. Jeg mener, vi læser faglitteratur som lystlæsning nu!".

Frihedsforsøg: Sådan skulle skolen se ud, hvis det var os, der fik frie hænder

"Det er dejligt at høre", svarer ministeren. "Det lyder næsten som de Pædagogisk Råd-møder, jeg deltog i i sin tid. Der skulle man også være opdateret på faglitteraturen, hvis man ville have et ben til jorden, skulle jeg hilse og sige".

"Frihedsforsøget har vækket en sovende kæmpe," siger skoleleder Michael Larsen.

"Det er fantastisk at se. Det er lige før at det mest bemærkelsesværdige er, at måske 80 procent af det, vi sætter i gang, havde vi ikke behøvet forsøget for at gøre. Det kunne have gjort under den eksisterende lovgivning, og det kan alle skoler i landet gøre, hvis de vil".

Drømmen er en halv side med skolelovgivning

En elev fra kommunens følgegruppe for frihedsforsøget ville dog gerne have haft endnu større frihed. Han spørger ministeren, hvorfor eleverne stadig skal til afgangsprøver - inklusive i valgfagene. Og om man ikke i det mindste kunne frisætte kommunen til at eksperimentere med alternative prøveformer?

Frihed i Esbjerg: Sådan kan man måle, om vi er en succes

"Det kan man desværre ikke lige gøre, for eleverne i Holbæk skal ikke stilles ringere end eleverne i andre kommuner i forhold til at komme videre i uddannelsessystemet. Der er lovkrav om at man skal have taget afgangsprøver for at kunne komme ind på gymnasiale ungdomsuddannelser og de forskellige erhvervsuddannelser, og de lovkrav kan vi ikke fjerne for to forsøgskommuners skyld", beklagede ministeren og fortalte, at hun drømmer om at reducere de lovmæssige begrænsninger omkring folkeskolen til noget, der kan stå på en halv A4-side.

"Så vil der selvfølgelig være et politisk slagsmål om, hvad der skal stå på den halve side. Og det er ok, for vi politikere skal selvfølgelig debattere skolens værdier. Men beslutningerne skal træffes det rigtige sted. Det er fint at vi har en politisk debat om crop tops og hvad der er passende påklædning i forskellige sammenhænge, men det er skolen selv, der skal beslutte, hvordan det skal håndteres hos dem. Og så skal vi politikere lære at give slip. Også når en skole på et tidspunkt træffer en beslutning, vi ikke er enige i" siger hun.

Maratondebat om skolereformen: "Vi skal lægge skolen i kloge håndjern"