Anmeldelse Inklusion
0   74

Vigtige forskningspointer om tværprofessionelt samarbejde

Hvis der er problemer i skolens læringsfællesskaber, begrundes det ofte fortsat med det enkelte barns kognition, adfærd, indlæringsevne eller familiebaggrund, viser ny antologi.

Tværprofessionelt samarbejde om inklusion i skolens læringsfællesskaber

Fakta


Titel
Tværprofessionelt samarbejde om inklusion i skolens læringsfællesskaber

Pris
149

Sider
110

Forlag
Syddansk Universitetsforlag

Antologien "Tværprofessionelt samarbejde om inklusion i skolens læringsfællesskaber" er blevet til på baggrund af to forskningsprojekter. I hvert kapitel udforsker den pågældende forfatter samarbejdsprocesser med afsæt i et konkret praksiseksempel på tværprofessionelt samarbejde om inklusion.

Artiklen fortsætter under banneret

I antologiens første kapitel er afsættet et samarbejde mellem lærere og en pædagog i 1. klasse og de muligheder for deltagelse, dette giver eleverne og specifikt en dreng diagnosticeret med ADHD. Andet kapitel stiller skarpt på et tværprofessionelt samarbejde mellem to lærere og en specialkonsulent i en udskolingsklasse, og i det tredje følger vi Louise, som er AKT- (adfærd, kontakt, trivsel) og inklusionsvejleder på en folkeskole. I det fjerde kapitel analyseres to familiers perspektiver på at få deres barns situation behandlet på et møde i "Det Tværfaglige Team", som er et tværprofessionelt samarbejde. Bogens afsluttende kapitel sætter fokus på det tværprofessionelle samarbejde uden for skolen, her med den 16-årige Emma som omdrejningspunkt.

"Tværprofessionelt samarbejde om inklusion i skolens læringsfællesskaber" er, ifølge forfatterne, velegnet til brug på landets professionshøjskoler som et ”kritisk forskningsbidrag”. Med antologien stiller forfatterne det grundlæggende spørgsmål: Hvordan skal det tværprofessionelle samarbejde forstås og organiseres tæt på hverdagslivet, så elever, forældre, pædagoger og lærere kan inddrage det i deres samarbejde om udvikling af læringsfællesskaber? Særligt optaget er jeg af kapitlet om Emma, hvor erkendelsen af, at problemer er komplekse og sammensatte, åbner for udviklingsperspektiverne.

Ifølge forfatterne viser forskning, ”at problemer i skolens læringsfællesskaber stadig begrundes iboende barnet, for eksempel knyttet til kognition, adfærd, indlæringsevne, familiebaggrund”. At barnet dermed gøres til den centrale genstand for undersøgelse og intervention i tværprofessionelle indsatser mere eller mindre løsrevet fra skolens læringsfællesskaber, kan jeg desværre godt nikke genkendende til.

Personligt fik jeg ikke nogen ahaoplevelser under læsningen. Måske fordi jeg allerede er stødt på forskningsprojekterne i forbindelse med mit arbejde. Men for den kommende lærer og pædagog åbner antologien for nogle vigtige forskningspointer til diskussion og refleksion.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.469 andre er allerede tilmeldt