“Mit udgangspunkt er, at vi har brug for dygtige lærere i skolen i hele landet. Derfor synes jeg, at vi skal udvikle læreruddannelsen på professionshøjskolerne, som har ansvaret for at uddanne til hele landet. Det er det, folkeskolen har brug for”, siger Regitze Flannov.

DLF: Paradoksalt, at der er flertal for alternativ læreruddannelse

Hvorfor vil et flertal give en ny læreruddannelse mere frihed, når politikerne selv har lagt en hård styring nedover den almindelige læreruddannelse? Danmarks Lærerforening undrer sig oven på gårsdagens førstebehandling.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I går sendte et flertal uden om regeringen beslutningsforslaget om at oprette en 'fri' folkeskolelæreruddannelse videre til behandling i uddannelsesudvalget. Dermed er oprettelsen af en alternativ læreruddannelse et stort skridt nærmere en realitet. 

Det ærgrer formand for undervisningsudvalget i Danmarks Lærerforening Regitze Flannov. 

"Jeg finder det ærlig talt paradoksalt, at man kommer med det her forslag, når der samtidig er nedsat en udviklingsgruppe, der skal styrke læreruddannelsen. Som jeg læser forslaget, ønsker forslagsstillerne er det nogle af de samme elementer, som vi ønsker skal indgå i den ordinære læreruddannelse", siger hun.

Fri læreruddannelse tæt på en realitet: Men den skal måske ikke ligge i Herning

Minister klar til at give mere frihed

Danmarks Lærerforening indgør sammen med Danske Professionshøjskoler, KL og Lærerstuderendes Landskreds i den udviklingsgruppe, som uddannelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) har nedsat til at udpege forbedringsmuligheder ved den ordinære læreruddannelse. 

Regitze Flannov har især bemærket, at en fri læreruddannelse skal have et større fokus på dannelse. Men det bør den ordinære læreruddannelse også have.

"Partierne bag det her forslag, vil have mere dannelse. Men det er altså de samme partier, der har lagt så meget styring nedover læreruddannelsen, som har gjort det svært at få alle de ting med, vi ønsker", siger hun.

Stefan Hermann: Dramatisk, hvis Folketinget siger ja til fri læreruddannelse i Herning

Under gårsdagens førstebehandling sagde uddannelsesministeren, at hun er klar til at give den ordinære læreruddannelse mere frihed til lokale toninger. Det glæder Regitze Flannov. 

"Der er brug for at give professionshøjskolerne mere frihed, men først og fremmest er der brug for et generelt løft af læreruddannelsen, så den matcher de høje forventninger vi har i dag. Og det er jo også sådan, at der allerede i forvejen er forskel på at gå på læreruddannelsen i Syddanmark og på læreruddannelsen i Københavns området", siger hun. 

R: Ny læreruddannelse ska inspirere

De Radikales ordfører for frie skoleformer Marianne Jelved fortalte i går, at man støtter en fri læreruddannelse, fordi partiet er inspireret af forholdet mellem folkeskolen og de frie skoler. For ifølge Marianne Jelved inspirerer de to skoleformer hinanden, og det ønsker hun at overføre på læreruddannelsesniveau. 

I spidsen for ny fri læreruddannelse: Man kan uddanne lærere på en ny måde

Hvad siger du til det argument? 

"Vi ved, at dygtige, veluddannede og engagerede lærere er helt centrale for at sikre undervisning af høj kvalitet i folkeskolen. Så lad os nu hæve ambitionsniveauet og bruge kræfterne og resurserne på at styrke læreruddannelsen på professionshøjskolerne i hele landet", siger Regitze Flannov. 

"Læreruddannelsen mangler noget holdning til, hvordan man skal være lærer"