Debat

To læreruddannelser?????

Hvorfor ikke bruge penge på at forbedre den "almene" læreruddannelse?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Man kunne med fordel spørge sig selv, hvorfor en ny alternativ, privat og statsfinansieret læreruddannelse kan se dagens lys i Herning. Er den almene læreruddannelse ikke god nok? Er uddannede lærere ikke gode rollemodeller for eleverne i Folkeskolen? Eller er der simpelthen bare snak om, at der er for langt i mellem læreruddannelserne i Danmark?

Kristian Jensen (medlem af Folketinget for Venstre) udtaler i et interview med Folkeskolen.dk d. 22. dec. at der er brug for en ny type lærer, som i højere grad er med til at skabe dannelse hos den enkelte elev. Et sådant udsagn antyder, at den nuværende læreruddannelse ikke lever op til de standarder, som politikerne på Christiansborg måtte have til uddannelsen af nye lærere. Desuden udtaler Kristian Jensen til folkeskolen.dk d. 7. jan. At den uddannede lærer mangler holdning til, hvordan man skal være lærer, da der er for stort fokus på de formelle krav til læreren!

Her stopper den lille røde tråd, som jeg måske kunne finde for projektet, da lærere rundt om i Danmark længe har råbt højt om pseudoarbejde og klikken rundt på diverse platforme, for at udfylde digitale papirer, som ingen læser alligevel.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Hvad der forarger mig er, at man ikke vælger at pointere, at uddannede lærere har et fælles grundlag for det at være lærer, at vi alle ikke har gået på den ”almene læreruddannelse, med et tilsvarende pensum. At man træder den alment uddannede lærer så langt ned i sølet, som overhovedet muligt, ved at sige at deres uddannelse ikke er god nok. Vel at mærke med de samme argumenter som lærere selv har brugt for at få ændret i læreruddannelsen, så den er tilsvarende til, hvad man møder i virkeligheden. Endvidere er det kritisabelt at denne tilsyneladende private læreruddannelse, skal være finansieret af staten. Her lægger man unægteligt op til et a og b hold af lærere, som får eksamensbeviset i hånden.

Jeg er stolt over at have den ”almene” uddannelse som lærer, den har givet mig færdigheder i de fag, som jeg underviser i, samt en dannelsesrejse i det Grundtvig-koldske dannelsessyn, som lægger til grund for den danske folkeskole.