Debat
1   52

Sikkerheden skal styrkes markant

Sikkerheden skal styrkes markant, hvis vi fortsat skal kunne bakke op om at skolerne holder åbent – der skal handles nu!

I disse timer og dage lukker Danmark næste helt ned. Den hårdeste og mest konsekvente nedlukning af samfundet, som vi hidtil har set. I DLF har vi loyalt bakket op om regeringen og sundhedsmyndighedernes krav, anbefalinger og retningslinjer – og det gør vi i øvrigt fortsat. Men tiden er også moden til at råbe vagt i gevær for de af vores medlemmer, der stadig på daglig basis udsætter sig selv og andre for smittefare ved at møde op på arbejde. De gør det pligtopfyldende – for de sårbare elever, for faget og for samfundets skyld. Det mindste vi kan gøre for dem er at sikre så godt et arbejdsmiljø som muligt i denne svære situation – og det er ikke tilfældet i dag.

Vi skal handle nu og her, hvis vi som samfund fortsat skal kunne forsvare at sende lærere på arbejde. Overalt i landet møder lærere stadig fysisk op på arbejdspladsen hver dag. Det er på specialskoler, i specialklasser, STU eller andre af de undervisningstilbud, hvor eleverne ikke er hjemsendt, eller fordi de forestår nødundervisning af elever på en almindelig folkeskole.

Artiklen fortsætter under banneret

Coronaen tager desværre ikke højde for, at brugerne af specialtilbuddene har et stort behov for at de bliver holdt åbne. Ej heller for at lærerne gerne vil undervise på trods af pandemien. Derfor kan vi som fagforening ikke se til, at vores medlemmer skal udsætte sig selv for unødig høj risiko på daglig basis – uden at der er taget de nødvendige skridt for at minimere smittefaren.

Noget så banalt som rengøringsindsatsen halter mange steder, og det er simpelthen under al kritik, at kommuner og skolerne ikke har fået styr på det. Nu har vi været ramt af pandemien i ti måneder – rengøringen har været et nemt og effektivt tiltag at få på plads. Alligevel er den utilstrækkelig i flere kommuner og på mange skoler. Skolerne bør gennemgå skoledagen på alle områder, så de kan miniminere lærernes bekymringer. Det er ude på den enkelte skole, at man skal tage diskussionen om, hvordan man kan reducere risikoen for smitte. Vi kan ikke fjerne hverken risikoen eller bekymringerne helt, men vi skal gøre noget synligt for at minimere dem.

De lærere, der som en af de få faggrupper i samfundet, stadig møder fysisk op på arbejde og er tæt sammen med mange børn hele dagen, er helt forståeligt meget nervøse for at bringe smitte med hjem til deres familier – eller omvendt bringe smitte ind til børnene i blandt andet specialtilbuddene, hvoraf mange i øvrigt er fysisk sårbare. Vi kan ikke eliminere risikoen fuldstændigt, men vi kan i den grad gøre det bedre, end tilfældet er i dag.

Derfor har vi fra DLF’s side på det kraftigste opfordret ministeriet til, at bekendtgørelsen om nødundervisning også tages i brug på blandt andet specialområdet. Det skal sikre få lærere om én klasse, kortere skoledage, holddeling med mere for at passe på lærere og elever.

Derudover er et helt konkret forslag fra os, at de såkaldte testbiler bliver kørt ud til de skoler, der stadig holder åbent. Lærerne skal testes meget regelmæssigt med lyntest, så vi kan få smitten sporet hurtigt og handle på det. Når det kommer til spørgsmålet om vacciner, så er vi som lærere fanebærere for køkulturen. Men det er nogle af vores medlemmer, der bør have en forlomme.

Vi står sammen i kampen mod corona. Derfor skal vi nu stå sammen om at arbejdsmiljøet bliver hævet betragteligt for de lærere, der bærer en tung og vigtig opgave lige nu.

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.536 andre er allerede tilmeldt