Matematik
4   101

Enhedslisten kalder ministeren i samråd: Ministeren må erkende, at reformen har slået fejl

Dagens nedslåede resultater i den store internationale matematik-undersøgelse Timss får Enhedslisten til at kalde ministeren i samråd. "Der er brug for, at ministeren erkender, at folkeskolereformen har slået fejl".

Eleverne i 4. klasse klarer sig dårligere i matematik, end de gjorde i 2015. Det viser resultaterne i den store internationale Timss-undersøgelse, som er gennemført i 60 lande verden over i 2019.

National koordinator for den danske del af undersøgelsen og daglig viceinstitutleder på fra DPU Christian Christrup Kjeldsen kalder faldet både betragteligt og bekymrende.

Og resultaterne får Enhedslistens undervisningsordfører Jakob Sølvhøj til at kalde børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) i samråd.

"Det her bekræfter, at der er brug for, at ministeren erkender, at folkeskolereformen har slået fejl, og at der er brug for at bruge pengene på en anden måde i folkeskolen".

Artiklen fortsætter under banneret

"Vi havde i forvejen evalueringsrapporten af hele folkeskolereformen, der viste tilbagegang i matematik for eleverne i 3. klasse siden 2016 og for 6.- og 8.-klasserne siden 2017. Derfor bliver det bare mere og mere åbenlyst, at ministeren bør erkende, at folkeskolereformen har slået fejl".

"Derfor indkalder jeg ministeren til et samråd for at høre hendes vurdering af Timss-rapporten, og hvilke overvejelser hun gør sig til især de lange skoledage", siger Enhedslistens ordfører.

Sølvhøj: Brug for kortere skoledage

De testede 4.-klasseelever har haft hele deres skolegang under folkeskolereformen, der trådte i kraft i 2014. Udover en lavere score i matematik-resultaterne, viser Timss-undersøgelsen også et fald i elevernes interesse og glæde for faget. 

"Tilbagegangen viser, at det har været forkert at bruge pengene på kvantitet fremfor kvalitet. Jeg mener, at det virkelig presser sig på for at få kortet de lange skoledage og så bruge de frigivne resurser på at fremme kvaliteten. Det kan både være gennem en forbedring af lærernes forberedelsestid og flere tolærerordninger".

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.177 andre er allerede tilmeldt
Hjælp os med at teste

Vin lille

⚠️ Hjælp os med at teste nye ideer til de faglige netværk og vind 6 flasker vin  ⚠️
Folkeskolens faglige netværk skal udvikles. Men hvor skal de udvikles hen? 
Vi har brug for din hjælp til at vurdere et par nye koncepter, så vi kan gøre de faglige netværk endnu mere relevante for jer.
1000 tak for din hjælp!
(hvis du vil tage testen på pc, kan du bruge dette link)
Tag testen på mobil - tager ca. 15 min.)