”Det her bekræfter, at der er brug for, at ministeren erkender, at folkeskolereformen har slået fejl, og at der er brug for at bruge pengene på en anden måde i folkeskolen”, siger Jakob Sølvhøj.

Enhedslisten kalder ministeren i samråd: Ministeren må erkende, at reformen har slået fejl

Dagens nedslåede resultater i den store internationale matematik-undersøgelse Timss får Enhedslisten til at kalde ministeren i samråd. "Der er brug for, at ministeren erkender, at folkeskolereformen har slået fejl".

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Eleverne i 4. klasse klarer sig dårligere i matematik, end de gjorde i 2015. Det viser resultaterne i den store internationale Timss-undersøgelse, som er gennemført i 60 lande verden over i 2019.

National koordinator for den danske del af undersøgelsen og daglig viceinstitutleder på fra DPU Christian Christrup Kjeldsen kalder faldet både betragteligt og bekymrende.

Og resultaterne får Enhedslistens undervisningsordfører Jakob Sølvhøj til at kalde børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) i samråd.

"Det her bekræfter, at der er brug for, at ministeren erkender, at folkeskolereformen har slået fejl, og at der er brug for at bruge pengene på en anden måde i folkeskolen".

Timss 2019: Klar tilbagegang for danske elever i matematik 

"Vi havde i forvejen evalueringsrapporten af hele folkeskolereformen, der viste tilbagegang i matematik for eleverne i 3. klasse siden 2016 og for 6.- og 8.-klasserne siden 2017. Derfor bliver det bare mere og mere åbenlyst, at ministeren bør erkende, at folkeskolereformen har slået fejl".

"Derfor indkalder jeg ministeren til et samråd for at høre hendes vurdering af Timss-rapporten, og hvilke overvejelser hun gør sig til især de lange skoledage", siger Enhedslistens ordfører.

Sølvhøj: Brug for kortere skoledage

De testede 4.-klasseelever har haft hele deres skolegang under folkeskolereformen, der trådte i kraft i 2014. Udover en lavere score i matematik-resultaterne, viser Timss-undersøgelsen også et fald i elevernes interesse og glæde for faget. 

"Tilbagegangen viser, at det har været forkert at bruge pengene på kvantitet fremfor kvalitet. Jeg mener, at det virkelig presser sig på for at få kortet de lange skoledage og så bruge de frigivne resurser på at fremme kvaliteten. Det kan både være gennem en forbedring af lærernes forberedelsestid og flere tolærerordninger".

Forskningsleder: Faldet i danske matematikresultater er stort og bekymrende