Læreruddannelsen
1   28

Nu starter arbejdet med at ændre læreruddannelsen

Mere praksis er pejlemærket for den revision af læreruddannelsen, som uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen nu efter flere års tilløb sætter i gang.

"Det er svært at overdrive, hvor vigtig vores læreruddannelse er. Den former vores børns læring og dermed vores næste generation. Derfor skal vi lytte godt efter dem, der kender området bedst, når vi udvikler uddannelsen. Vi har samtidigt set, at uddannelsen er blevet lavet om rigtig mange gange i løbet af de seneste årtier. Derfor er jeg meget glad for, vi har fundet en model for videreudvikling af læreruddannelsen. I stedet for ekspertgrupper langt væk fra uddannelsen skal vi i stedet udvikle uddannelsen sammen med dem, der kender uddannelsen bedst. Det arbejde har jeg meget store forventninger til", siger uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen i en pressemeddelelse.

Det bliver en gruppe bestående af Danske Professionshøjskoler, Kommunernes Landsforening, Lærerstuderendes Landskreds og Danmarks Lærerforening, der skal står for arbejdet med at videreudvikle læreruddannelsen. Ved siden af etableres en dialoggruppe, hvor læreruddannelsens øvrige interessenter er repræsenteret. Dialoggruppen vil være tæt inddraget i forhold til de forskellige temaer i udviklingsarbejdet, lyder det fra Uddannelses- og Forskningsministeriet.

FOKUSPUNKTER FOR ARBEJDET I UDVIKLINGSGRUPPEN

  • Styrket praktik og praksissamarbejde
  • Øget studieintensitet, større faglig progression samt bedre fastholdelse og rekruttering
  • Stærkere vidensgrundlag for læreruddannelsen

Mere praksis

Målet med at ændre læreruddannelsen er i sidste ende bedre lærere til den danske folkeskole og danske børn. Men for regeringen og Ane Halsboe-Jørgensen betyder det, at der skal mere praksis ind i læreruddannelsen, så de kommende lærere bliver klædt bedre på til arbejdet i folkeskolen.

Artiklen fortsætter under banneret

"Der er nogle udfordringer med læreruddannelsen, som vi skal se på. For mig er det vigtigt, at udviklingsgruppen trækker på egne erfaringer. Vi skal gøre læreruddannelsen bedre ved at fokusere på undervisning, praksis og læring. Her er jeg sikker på, at de der arbejder med uddannelsen til daglig, har nogle gode forslag", siger uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen.

Den nuværende læreruddannelse fra 2013 blev evalueret i en serie af rapporter i 2018, Da Søren Pind (Venstre) var uddannelsesminister. I marts sidste år nedsatte hans efterfølger på posten, Tommy Ahlers, en kommission, der bl.a. skulle se på ideen om en fem-årig læreruddannelse. Men kommissionen kom ikke for alvor i gang med sit arbejde før valget sidste sommer, og det stod hurtigt klart, at Sociaedemokratiet og Ane Halsboe-Jørgensen ikke var lige så optaget af ideen om en fem-årig læreruddannelse. Først i december meldte hun dog endeligt ud, at kommissionen var nedlagt. I stedet ville hun samle en gruppe af interessenter, der skal arbejde på at forbedre uddannelsen inden for den nuværende bekendtgørelse, og det er altså dét arbejde, der nu sættes i gang.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
428 andre er allerede tilmeldt