Nu starter arbejdet med at ændre læreruddannelsen

Mere praksis er pejlemærket for den revision af læreruddannelsen, som uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen nu efter flere års tilløb sætter i gang.

Publiceret Senest opdateret

FOKUSPUNKTER FOR ARBEJDET IUDVIKLINGSGRUPPEN

  • Styrket praktik og praksissamarbejde
  • Øget studieintensitet, større faglig progression samt bedrefastholdelse og rekruttering
  • Stærkere vidensgrundlag for læreruddannelsen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nyuddannet lærer skyder med skarpt mod de medstuderende og uddannelsen

"Det er svært at overdrive, hvor vigtig vores læreruddannelse er. Den former vores børns læring og dermed vores næste generation. Derfor skal vi lytte godt efter dem, der kender området bedst, når vi udvikler uddannelsen. Vi har samtidigt set, at uddannelsen er blevet lavet om rigtig mange gange i løbet af de seneste årtier. Derfor er jeg meget glad for, vi har fundet en model for videreudvikling af læreruddannelsen. I stedet for ekspertgrupper langt væk fra uddannelsen skal vi i stedet udvikle uddannelsen sammen med dem, der kender uddannelsen bedst. Det arbejde har jeg meget store forventninger til", siger uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen i en pressemeddelelse.

Stemte nej til skifte: Studerende foretrækker fortsat fireårig uddannelse

Det bliver en gruppe bestående af Danske Professionshøjskoler, Kommunernes Landsforening, Lærerstuderendes Landskreds og Danmarks Lærerforening, der skal står for arbejdet med at videreudvikle læreruddannelsen. Ved siden af etableres en dialoggruppe, hvor læreruddannelsens øvrige interessenter er repræsenteret. Dialoggruppen vil være tæt inddraget i forhold til de forskellige temaer i udviklingsarbejdet, lyder det fra Uddannelses- og Forskningsministeriet.

Mere praksis

Lærer med i kommission: Praksiskobling vigtigere end længden på uddannelsen

Målet med at ændre læreruddannelsen er i sidste ende bedre lærere til den danske folkeskole og danske børn. Men for regeringen og Ane Halsboe-Jørgensen betyder det, at der skal mere praksis ind i læreruddannelsen, så de kommende lærere bliver klædt bedre på til arbejdet i folkeskolen.

"Der er nogle udfordringer med læreruddannelsen, som vi skal se på. For mig er det vigtigt, at udviklingsgruppen trækker på egne erfaringer. Vi skal gøre læreruddannelsen bedre ved at fokusere på undervisning, praksis og læring. Her er jeg sikker på, at de der arbejder med uddannelsen til daglig, har nogle gode forslag", siger uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen.

Den nuværende læreruddannelse fra 2013 blev evalueret i en serie af rapporter i 2018, Da Søren Pind (Venstre) var uddannelsesminister. I marts sidste år nedsatte hans efterfølger på posten, Tommy Ahlers, en kommission, der bl.a. skulle se på ideen om en fem-årig læreruddannelse. Men kommissionen kom ikke for alvor i gang med sit arbejde før valget sidste sommer, og det stod hurtigt klart, at Sociaedemokratiet og Ane Halsboe-Jørgensen ikke var lige så optaget af ideen om en fem-årig læreruddannelse. Først i december meldte hun dog endeligt ud, at kommissionen var nedlagt. I stedet ville hun samle en gruppe af interessenter, der skal arbejde på at forbedre uddannelsen inden for den nuværende bekendtgørelse, og det er altså dét arbejde, der nu sættes i gang.

S vil styrke læreruddannelsen inden for de nuværende rammer

Læs mere

Notat om udviklingsarbejdet (pdf)