Det har været for besværligt at søge efter pengene til at hjælpe de udsatte elever, lyder det fra KL's Peter Pannula Toft.

Millioner til udsatte elevers corona-efterslæb samler støv

Over halvdelen af de statslige millioner, der skulle hjælpe elever med at indhente efterslæb efter corona-nedlukningen, bliver ikke brugt til formålet. Det har nemlig været så besværligt at søge om penge, at mange kommuner har afholdt sig fra det.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hensigterne var utvivlsomt gode, da regeringen og et bredt politisk flertal før sommerferien med en akut økonomisk saltvandsindsprøjtning i millionklassen ville gøre det muligt for sårbare og udsatte skoleelever at få ekstraordinær hjælp til at lukke faglige huller efter corona-nedlukningen.

Men trods de gode hensigter viser det sig nu, at størstedelen af millionerne slet ikke kommer skoleelever til gavn.

Som et led i en række corona-initiativer vedtog regeringen og et bredt flertal ellers den 18. juni at udbyde en ansøgningspulje på 59,2 millioner kroner til kommuner, der sammen med civilsamfundsaktører ville iværksætte ekstra indsatser for at lukke faglige huller hos udsatte elever.

Borgmester: Vi kan blive nødt til at overveje ekstraundervisning

Ansøgningsfristen for puljemidlerne udløb midt i august, og det står nu klart, at over halvdelen af pengene står ubrugte hen i stedet for at blive brugt til ekstraordinære indsatser for elever.

"For besværligt"

Det har Peter Pannula Toft, der er kontorchef for børn, unge og folkeskole i Kommunernes Landsforening (KL) en forklaring på.

"Det har været for besværligt. Eksempelvis skal en ansøgning involvere mindst to kommuner sammen med mindst én civil aktør, som har erfaring med at arbejde med udsatte børn. Aftalen blev også vedtaget lige inden sommerferien, og sådan et samarbejde tager tid at opbygge", siger han.

Kontorchefen henviser også til, at der samtidig blev udbudt en pulje på 200 millioner kroner til sommeraktiviteter til børn og unge.

"Her er det nemmere for kommunerne at leve op til ansøgningskriterierne. Så derfor blev kræfterne lagt i at få stablet sommeraktiviteter på benene, hvilket også kommer udsatte børn til gode", siger Peter Pannula Toft.

I alt har syv kommuner - der som krævet arbejder sammen med mindst én anden kommune samt en række civilsamfundsaktører - fået del i pengene, samlet set godt 27 millioner kroner.

Det omfatter som tidligere omtalt på folkeskolen.dk blandt andre Københavns Kommune, der sammen med Herlev og Tårnby kommuner og en række civilsamfundsaktører har fået bevilget 10,3 millioner kroner til bl.a. turboforløb, åben skole og "fritidstilbud, der løfter udsatte børn". De ekstraordinære københavnske indsatser skal finde sted både i skoletiden og efter skoletid.

3.000 københavnske elever omfattes af hjælp efter corona-efterslæb 

"Resursekrævende at søge puljer"

Kontorchef Peter Pannula Toft fra KL anbefaler, at regeringen og det politiske flertal fremover minimerer brugen af puljer.

"Der bruges rigtig mange resurser på at søge dem", siger han.

Samtidig understreger han, at når der meldes en pulje ud, så skal det ske i god tid og mindst muligt bureaukratisk, "så kommunerne også har en chance for at reagere på det"

"Og så skal krav om andre aktører og tværkommunale samarbejde lige tænkes igennem. Vi samarbejder gerne på tværs, men det er resursekrævende at etablere og svært at gøre fra den ene dag til den anden", påpeger Peter Pannula.

Ud over København, Tårnby og Herlev har følgende kommuner fået bevilget penge:

  • Horsens har sammen med Odder fået 5,6 millioner kroner til "læringsfællesskaber med skoleskak".
  • Holstebro har sammen med Hjørring fået en halv million kroner til "nye veje til læring med skoleskak".
  • Nyborg har sammen med Middelfart fået 5,1 millioner kroner til "nye veje til læring med skoleskak".
  • Holbæk har sammen med Odsherred fået 905.000 kroner til "læringscamp - løft for livet".
  • Roskilde har sammen med Lejre og Frederikssund fået 3,7 millioner kroner til "projekt læring".
  • Høje-Taastrup har sammen med Egedal fået 940.000 kroner "læringscaféer og forløb for børn og unge i ordblindevanskeligheder".

Derimod har Aalborg - sammen med Rebild - fået afslag på sin ansøgning.

Tilbage står godt 32 millioner kroner ubrugte hen.