Tronskifte

Efter 18 år i spidsen for Danmarks Lærerforening gør Anders Bondo Christensen klar til at give faklen videre til en ny formand. Folkeskolen har spurgt tre lærere, hvad deres største ønsker til efterfølgeren er.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En æra er forbi

Tydelighed og åbenhed

Hanne Wiegandt  Skole: Engelsborgskolen (Lyngby-Taarbæk) Funktion: lærer 

»Jeg ønsker mig en tydelig formand, der står fast på de intentioner, der er i den nye arbejdstidsaftale, og kæmper for ordentlige arbejdsforhold såvel fysisk som psykisk. Aftalen er lidt fluffy på nogle områder, hvor kommunerne måske kan omgå 'nok tid til opgaven', når der ikke skal regnes tid til opgaver under 60 timer i omfang. Jeg kan godt være nervøs for, at de lokale forhandlinger ikke alle steder kommer til at foregå efter den hensigt, der ligger til grund for aftalepapiret.

Jeg ser også meget gerne en åbenhed fra foreningen side ud til medlemmerne, men også til politikere, medier og til resten af fagbevægelsen. At man bibeholder de gode alliancer og den forståelse for, hvad lærerjobbet og undervisning egentlig er for en størrelse, en forståelse, der ikke mindst er kommet i kølvandet på coronakrisen. Flere har fået forståelse for, hvad det faktisk handler om, når vi taler om for store klasser, for lange skoledage og for stort fokus på test. Nogle tiltag har set fornuftige ud på papiret, når det er blevet besluttet, men det har ikke været så hensigtsmæssigt i virkeligheden. Der er en åbning lige nu, der skal fastholdes, og de professionelle skal tages med på råd«.

Timetalsloft og sikret forberedelse

Steen Madsen Skole: Lemtorpskolen (Lemvig)   Funktion: lærer, tillidsrepræsentant og kredsstyrelsesmedlem

»Selv hvis den nye arbejdstidsaftale bliver stemt hjem, kunne jeg godt tænke mig, at en ny formand fortsat har et loft over timetallet og et hegn om forberedelsen som ambition. Det synes jeg mangler i den nye aftale.

Det kan fortsat få meget stor betydning for arbejdsvilkårene, hvor god økonomien er i den enkelte kommune, og hvor godt forholdet er mellem kommune, skoleleder og tillidsrepræsentant. Kampen for at få en bedre aftale stopper ikke her.

Desuden synes jeg, at Anders Bondo har formået at favne de mange forskelligheder, der er i Danmarks Lærerforening, og det er vigtigt, at en ny formand også har den egenskab«.

Fokuser på det positive

Pernille List Kristensen  Skole: Højmarkskolen i Holsted  (Vejen Kommune)  Funktion: lærer og tillidsrepræsentant

»Vi er en stor gruppe lærere, der gerne ser, at man går lidt væk fra stabiliteten og trygheden og begynder at melde lidt friskere ud. Den retning, der nu har været fulgt i mange år fra foreningstoppen, har gjort det hele lidt tørt og uvedkommende. En ny formand må meget gerne bidrage med noget fornyelse, som kan føre til, at flere lærere interesserer sig for og involverer sig i fagpolitik.

Jeg ser meget gerne et mere positivt fokus på, hvad man står for, i stedet for et negativt fokus på, hvad man er imod. En udvikling i retning mod at finde løsninger i stedet for at skabe konflikter. Det vil samtidig lette fremtidige forhandlinger og lærernes perception af resultater og kommunikationen heraf. Ellers bliver hverdagen for drænende, og vi risikerer at miste medlemmer«.

Vil du være DLF-formand?

Powered by Labrador CMS