Jeg ved godt, at mange kunne ønske sig flere bindinger ind i aftalen, end dem vi har fået, men dette var det muliges kunst, sagde Uddannelsesforbundets formand, Hanne Pontoppidan, ved præsentationen af aftalen i tirsdags.

Lille flertal i Uddannelsesforbundets top anbefaler nej

I Uddannelsesforbundet, som bl.a. organiserer underviserne på de nye FGU-uddannelser, anbefaler syv ud af 12 hovedbestyrelsesmedlemmer et nej til den arbejdstidsaftale, medlemmerne skal stemme om sammen med folkeskolelærerne i DLF. De fem øvrige og suppleanten til hovedstyrelsen anbefaler et ja til aftalen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Danmarks Lærerforening var det en enig hovedstyrelse, der i tirsdags anbefalede medlemmerne af stemme ja til aftalen, men i Uddannelsesforbundet har hovedbestyrelsen delt sig i to. De syv, der stemmer nej, har i fællesskab oplistet årsagerne på Uddannelsesforbundet.dk:

  • Den indeholder ingen forhandlingsmæssige rettigheder til vores tillidsrepræsentanter
  • Den sikrer ikke den nødvendige tid til forberedelse
  • Den er ikke et tilstrækkeligt værn mod uigennemskuelige og ubrugelige opgaveoversigter
  • Den er næsten støvsuget for håndfaste krav og juridiske bindinger, som kræves for, at det fagretslige system kan anvendes
  • Uden nogen former for tilbagefaldsregler sætter aftalen vores tillidsrepræsentanter ud i et øde ingenmandsland
  • Vi frygter for, at en "oversættelse" af den kommunale aftale til det statslige område yderligere vil forringe indholdet.

De seks, der siger ja, giver disse begrundelser:

  • Den individuelle forberedelsestid italesættes igen som noget naturligt
  • Forberedelsestiden skal kunne afvikles sammenhængende og effektivt, og det præciseres, at elevpauser ikke er en del af forberedelsestiden
  • Muligheden for at arbejde hjemmefra italesættes. Ledelsen skal efter drøftelse med tillidsrepræsentanten tage stilling til, hvordan balancen mellem arbejde med og uden tilstedeværelse på skolen skal være, og det skal aftales med tillidsrepræsentanten, hvordan arbejde hjemmefra opgøres. Det vil sige, det tydeliggøres, at det giver mening at arbejde hjemmefra 
  • Der skal tal på opgaveoversigten, også for individuel forberedelse
  • Opgaveoversigten skal udspecificeres, være skriftligt og udleveres mindst fem uger før normperiodens start
  • Der indføres varslingsbestemmelser for aften- og weekendarbejde og hensyn omkring tilrettelæggelsen heraf
  • Den enkelte lærer skal hver tredje måned have en status på forbrugt tid
  • Afspadsering skal gives som sammenhængende tid af minimum fire timers varighed
  • Alle får ret til en seniorordning, når de bliver 60 år (uanset den offentlige pensionsalder), og det tydeliggøres, at nedsættelsen i arbejdstimetallet skal følges af en nedsættelse af undervisningstimetallet
  • Tillidsrepræsentantens position styrkes. Selv om tillidsrepræsentanten ikke får en egentlig aftaleret på arbejdstid, så skal de tages med i alle drøftelser og prioriteringer, der vedrører arbejdstiden, og de får en ret og pligt til at forfølge brud på overenskomsten.

Det er lige godt 1000 medlemmer af Uddannelsesforbundet, der er omfattet at den kommunale underviserarbejdstid og kan stemme ved urafstemningen.

Arbejdstidsaftale: Afstemningen går i gang 25. august 

Læs mere

Uddannelsesforbundet