Arbejdstid
19   178

Lærer føler sig ikke repræsenteret af DLF i arbejdstidsforhandlingerne

Medlemsdemokratiet i DLF er uklart, mener lærer Thomas Andersson, der ønsker en mere konfrontatorisk fagforening. "Vi burde nedlægge arbejdet for at få politikerne til at forstå, at vi vil have det tilbage, som de stjal i 2013", siger han til folkeskolen.dk

Thomas Andersson har været lærer i 20 år, de 18 af dem i folkeskolen. Han skriver jævnligt debatindlæg på folkeskolen.dk og indlæg på Facebook for at råbe politikerne op. Et af de seneste på folkeskolen.dk hed "Demokrati eller ej?" og handler om, at han ikke føler sig repræsenteret i DLF.

"Jeg bilder mig ind, at jeg følger med i det hele omkring vores stjålne rettigheder i arbejdstidsaftalen. Alligevel er der en ting jeg må have misset. Jeg kan simpelthen ikke huske, hvornår jeg er blevet spurgt om mine synspunkter til forhandlingsmandatet. Eller at nogle har fortalt mig, at de skulle repræsentere mig på en kongres der skulle vedtage mandatet", skriver han og understreger, at det er svært at vide noget, når kongressen om krav til forhandlingerne var lukket, og DLF-toppen anbefaler at følge et samarbejdsspor med arbejdsgiverne.

Artiklen fortsætter under banneret

"Det er vigtigt i forhandlingerne at få markeret overfor politikerne/modparten, at de stjal vores rettigheder i 2013. Danmark er et retssamfund, hvor man ikke må stjæle. De bør aflevere det tilbage, som de stjal dengang, og det vil jeg egentlig gerne fortælle dem gennem en konflikt", siger Thomas Andersson til folkeskolen.dk

I det daglige kan lærerne ikke sige fra, uddyber han, men det vil formanden for DLF kunne gøre i forhandlingerne.

"Arbejdsgiverne udnytter os, lærere går ned med stress, og det skal politikerne have at vide. Det er ikke sjovt at være i konflikt, det er ikke derfor, men det kan være nødvendigt. Vi skal ikke vælge forhandlingsbordet efter det, der skete i 2013".

Han er lærer i Horsens og deltager i møder og kredsgeneralforsamlinger, når han har mulighed for det. Men han oplever ikke at være repræsenteret, fordi et flertal til de møder har en anden holdning end ham.

Formand bør forlade forhandlinger

Hvad er det vigtigste for dig i en aftale?

"At undervisningen ikke er grænseløs. At alle lærere i landet har en sikring imod et øverste arbejdspres. At få et loft over antallet af timer. Og det er ikke et 30 timers loft. Det skal være på 23-24 lektioner om ugen", siger Thomas Andersson.

Han fortæller, at der er for mange lærere, der er stressede eller er gået tidligt på pension på grund af arbejdspresset.

"Jeg vil gerne sikre bedre forhold også for de lærere, der ikke var med i 2013. Det er for deres skyld, at vi skal have en ordentlig aftale".

Thomas Andersson var imod nedsættelse af lærerkommissionen, fordi han ikke troede på, at der ville komme noget ud af den.

"Jeg ville ønske, at DLF havde haft nogle helt klare krav til en god aftale. KL er ligeglad med, hvordan man laver en god og spændende skole. KL vil bare lave skole for de penge, der er til rådighed. At flest muligt arbejder for færrest muligt penge. Så handler det ikke om elevernes tarv eller om hvordan lærerne har det. Her burde vi spille ud med nogle klare krav, og hvis KL ikke vil rykke sig, så bør Anders Bondo forlade forhandlingerne".

Han forstår ikke, at DLF vælger forhandlingsvejen. Det har han ofte sagt til Horsens Lærerforening, men kredsformanden har svaret, at han ikke tror, man kommer nogle vegne med konflikt.

"Og hans ord vejer jo tungere end mine som menigt medlem, men jeg synes, at dem ovre i København skal have at vide, at vi hellere vil have en konflikt og derigennem bedre arbejdsforhold".

Føler sig ikke repræsenteret

Har du deltaget i de digitale møder med formand Anders Bondo Christensen og formand for overenskomstudvalget Gordon Ørskov Madsen for at fortælle dem dine synspunkter?

"Nej, det har jeg ikke haft mulighed for, fordi jeg har børn, der skal passes på de tidspunkter. Derfor skriver jeg på folkeskolen.dk og i gruppen på Facebook. Der kan jeg skrive, når jeg har mulighed for det. Jeg kan ikke lige trylle en barnepige frem og deltage i møderne. Jeg synes, man burde digitalisere medlemsdemokratiet, sådan at det var uafhængigt af at man kunne på et bestemt tidspunkt".

Oplever du at være repræsenteret i hovedstyrelsen?

"Nej, overhovedet ikke. Dem, jeg stemte på, kom ikke ind. Det er ærgerligt, at det sådan lidt karikeret sagt er en flok gamle sure mænd i bedsteforældrealderen, der sidder i hovedstyrelsen. Det er blevet et alfahan-univers, og det er en skam ovenikøbet med så mange kvinder i faget. Men der er desværre rigtig mange, der ikke kan finde tiden til at stille op til fagligt arbejde", siger Thomas Andersson.

Han fortæller, at han savner formanden, som han husker fra 2013. Han oplevede Anders Bondo Christensen helt anderledes dengang.

"Egentlig tror jeg, at vi vil det samme og vil have ordentlige vilkår, men der er to veje at gå og nogle tror på, at det nytter at overbevise KL. Det er vi så andre, der ikke tror på. Man kan ikke være gode venner med dem. Jeg kunne lide den gamle Anders Bondo, der talte med stil og værdighed og havde energien. I 2013 oplevede jeg ham som lidt en mellemting mellem Gandhi og Nelson Mandela. Jeg forstår ikke, hvor det er gået så galt siden 2013. I dag er formanden blevet en slags afdelingsleder for politikerne", mener Thomas Andersson.

Han tror slet ikke, at en konflikt ville være udsigtsløs, som han hører flere sige.

"Mette Frederiksen er børnenes statsminister. Hvad ville hun sige til børnene, hvis skolerne måtte lukke, fordi KL og DLF ikke kunne blive enige og lærerne gik i konflikt? Hun var beskæftigelsesminister i 2013, og journalisterne burde spørge hende, hvorfor Lov 409 eksisterer fortsat eller om den skal væk. Jeg tror, hun ville være nødt til at gøre en hel del for at få afviklet en konflikt".

"Det handler om, at lærerne får nogle kortere arbejdsdage og får metodefriheden tilbage. Og ikke om at kunne få en god snak med ledelsen. Det handler om at markere sig og ikke om at vælge forhandlingsbordet efter det, der skete i 2013. Det kniber med balancen. Nu har de forhandlet i mange måneder. Medlemmerne holdes i mørke af respekt for modparten. Jeg kan godt forstå, at det er sådan et stykke tid, men vi andre kan altså ikke arbejde så langsomt", siger Thomas Andersson.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ