Undervisning
2   14

Ny ungdomsø giver elever en tiltrængt forstyrrelse i hverdagen

Elever og lærere fra Ålholm Skole i Valby fik mandag fornøjelsen af at gæste den nye lejr 'Ungdomsøen' i Øresund uden for København. Her var dagen sat af til aktiviteter, der rystede eleverne sammen efter en lang periode med isolation og fjernundervisning.

I ugerne op til sommerferien kan godt 1.600 københavnerelever fra 6. til 9. klasse se frem til at gæste Ungdomsøen beliggende i Øresund en halv times tid med færgen fra Isbjørnekajen ved Nordhavn.

Blandt de heldige unge var eleverne fra 7. X på Ålholm Skole fra Valby i dag. Dagens udflugt bød på undervisning i billedkunst, og senere fik eleverne lov til at fiske i Øresund i håbet om at fange torsk eller måske en havørred.

Artiklen fortsætter under banneret

"Det er supervigtigt med en dag som i dag, hvor vi kan styrke fællesskabet mellem eleverne. Det er først og fremmest en social tur i dag. Vi har haft et særligt socialt sigte efter corona-genåbningen. Eleverne har jo været adskilt, og jeg har kunnet mærke afsavnet blandt flere af dem", siger klasselærer Morten Stuhr Svensson, der underviser i dansk og engelsk.

fem dogmer på Ungdomsøen

1. Doing > learning. Der er plads til at fejle. Det er vigtigst at prøve og handle i fællesskab.

2. Ung for ung. Øen er for, af og med ung.

3. Forstyrrelse. Øen forstyrrer normer og giver nye perspektiver på verden.

4. Ægte åbent. Øen skal samle individer - der ikke naturligt finder sammen - i nye forpligtende fællesskaber.

5. Ø - land. Man behøver ikke at være på øen for at lave ungdomsø-aktiviteter.

Kilde: ungdomsoen.dk.

 Unge skal forstyrres

Siden indvielsen i 2019 er Ungdomsøen blevet drevet af Foreningen Ungdomsøen. Her har fire unge fuldtidsfrivillige boet og stået for de daglige aktiviteter i fællesskab med de to ledere.

På øen lever man efter fem dogmer. Her er det særligt vigtigt at give plads til alle, og at man oplever gennem leg og sansning.

"Et af øens dogmer er, at man skal gøre, før man lærer. Der er ingen tvivl om, at eleverne lærer meget af at afprøve ting. Jeg tror bestemt, det er den rigtige tilgang for mange unge. Det at bygge sit eget frokostbord eksempelvis, har en enorm virkning", siger Jesper Christensen, Børne- og Ungdomsborgmester i Københavns Kommune.

Joen Kaaber er en af de frivillige, der har været på Ungdomsøen siden sidste august. Med baggrund som læreruddannet er han vant til at håndtere og undervise skolebørn, og i dag skulle eleverne fra Ålholm Skole kaste sig ud i en alternativ billedkunstdisciplin.

Her skulle eleverne nemlig forsøge at lave portrætter af hinanden - uden blyanter, tuscher eller andre klassiske skriveredskaber. I stedet skulle eleverne selv finde planter og blomster, hvorigennem de skulle udtrykke sig kunstnerisk. Til sidst fik de lov til at lægge skygger med kulstykker.

Eleverne fra Ålholm Skole skulle blandt andet lave portrætter af hinanden på Ungdomsøen, men blyanten var byttet ud med en blomst.

Tiltrængt at dyrke fællesskabet

Selvom dagens aktiviteter ikke umiddelbart knytter sig til et undervisningsforløb for 7. X på Ålholm Skole, er besøget på Ungdomsøen meget værd efter en lang periode, hvor eleverne har været adskilt.

"Vi har altid trivslen for øje, men i denne periode efter corona er det måske endnu vigtigere, at alle har det godt. Der er ikke et modsætningsforhold mellem trivsel og faglige aktiviteter, og det er vi meget opmærksomme på", siger lærer Morten Svensson.

Børne- og Ungdomsborgmester Jesper Christensen er også meget opmærksom på, at der er et særligt behov for at ryste klasserne sammen i disse tider:

"At skoler har mulighed for at besøge øen, passer helt perfekt til denne tid, hvor det er vigtigt at få samlet klasserne igen", siger han og uddyber, at rammerne giver gode muligheder for at leve i henhold til øens dogmer.

"Øen sætter jo en meget skarp og fast ramme. Jeg tror også, at der ligger noget i, at den ligger midt ude i vandet. Man skal ombord på en færge og sejle derud. Det er nemt at mærke, at man nu er et andet sted, og at der gælder andre vilkår".

Det er op til den enkelte lærer og skole at bestemme, hvilke fag og fagligt indhold besøget på Ungdomsøen skal byde på. Det er samtidig hensigten, at initiativerne skal understøtte 'Ungdomsøens DNA og platform for mere engagerede, ansvars- og samfundsbevidste unge'.

Øen hedder oprindeligt Det gamle Middelgrundsfort. Området er 70.000 kvadratmeter, og Ungdomsøen er blandt andet finansieret af Nordea-fonden med 173 millioner kroner.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ