Statistik: Kompetencedækning nærmer sig langsomt delmålet på 90 procent

11,6 procent af undervisningstimerne læses fortsat af lærere, der ikke har kompetence i faget. Kristendom, natur/teknologi og historie ligger stadig lavest. Delmålet er 90 procent og skulle efter planen gerne nås til næste år.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det går langsomt fremad mod delmålet på 90 procent kompetencedækning i folkeskolens fag. Total kompetencedækning er af regeringen og KL blevet udskudt til 2025. De samme fag ligger år for år højest - og lavest. Næsten alle timer i fysik/kemi, dansk, fransk og matematik varetages af en faguddannet lærer, mens de lavest dækkede fag også i år er kristendom, billedkunst, natur/teknologi, historie og madkundskab.

Det viser tallene fra Undervisningsminiseriets database Uddannelsesstatistik. De viser også, at målet på 90 procent er nået for udskolingsklasserne, mens det kniber langt mere i indskoling og på mellemtrin.

2019: Stadig 12½ procent af timerne, hvor læreren ikke er faguddannet

Sidste år var det 12,4 procent af timerne, der blev varetaget af lærere uden linjefag i det pågældende fag.

I skoleåret 2013/14 var det ifølge statistikken i alt 80,4 procent af lærerne, der underviste i fag de havde kompetence i.

Læs mere

Opgørelsen på Uddannelsesstatistik