DLF-formand Anders Bondo Christensen og KL's formand for Løn - og Personaleudvalget mødtes dagen før lærernes arbejdstidsforhandlinger for alvor går igang.

Bondo og Ziegler er klar til forhandlinger: Denne gang skal det lykkes

I dag lyder startskuddet til forhandlingerne om lærernes arbejdstid. Lærerkommissionens rapport, et tættere samarbejde, en facilitator og en skarp deadline gør mulighederne for at lande en aftale bedre end nogensinde før, lyder det enstemmigt fra KL’s og DLF’s topforhandlere.

Publiceret

Fakta om periodeforhandlingerne

- Der er tale om såkaldte periodeforhandlinger, fordiforhandlingerne om lærernes arbejdstid foregår i perioden mellem deseneste overenskomstforhandlinger i 2018 og de kommendeforhandlinger i 2021. Det er aftalt at afslutte forhandlingerne indenudgangen af april, hvor parterne håber at kunne fremlægge enarbejdstidsaftale for lærerne.

- Kommer der en aftale i løbet af foråret, skal den tilurafstemning blandt Lærerforeningens medlemmer og til godkendelse iKL's bestyrelse. Godkendes aftalen, kan dele af den - medmindreandet bliver aftalt - træde i kraft allerede næsteskoleår.

- Hvis parterne ikke bliver enige om en arbejdstidsaftale, ellerhvis DLF's medlemmer eller KL's bestyrelse ikke kan godkende enaftale, bliver forhandlingerne udskudt tiloverenskomstforhandlingerne i 2021. Først her er en konflikt enmulighed, hvis parterne heller ikke ved disse forhandlinger bliverenige.

Fra Lærerkommissionen

Lærerkommisionens bud på fem punkter som en arbejdstidsaftaleskal adressere:  

  • Sammenhæng mellem tid og opgaver - eller forberedelse ogundervisning
  • Lærerne/personalet skal have større indsigt i skolensplanlægning
  • Den enkelte lærer skal opleve en hensigtsmæssig oggennemskuelig opgavefordeling for den enkelte. De fleste lærereønsker ikke millimeterretfærdighed, men vil opleve at blivebehandlet fair i forhold til kollegerne
  • Balance mellem skolen som organisation og den enkelte i forholdtil, at lærerne selvfølgelig skal være til stede på skolen, nåropgaven kræver det, herunder teamsamarbejde og andre former forsamarbejde, men at det måske ikke er al lærerens egen forberedelse,der behøver foregå på skolen
  • Spørgsmålet om centrale kontra lokale løsninger. Kommissionenkan se, at lokalaftaler har positiv betydning for lærernesarbejdsmiljø og opfattelse af blive anerkendt uafhængig af detkonkrete indhold - hvad enten det så er fordi, den er 'lokal' ellerfordi det er en 'aftale'.  

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De har tænkt højt sammen. De har været på skolebesøg sammen. De har sammen gennemgået Lærerkommissionens rapport.

Så egentlig har KL's formand for Løn- og Personaleudvalget og borgmester i Høje-Taastrup Kommune Michael Ziegler og DLF-formand Anders Bondo Christensen allerede taget de første skridt på vejen mod en fælles arbejdstidsaftale for lærerne. En arbejdstidsaftale, der kan erstatte arbejdstidsloven - Lov 409 - som har lagt rammerne for lærernes arbejdstid siden 2013.

Alligevel markerer startdatoen for forhandlingerne, i dag den 5. marts, en vigtig forandring:

"Det er en symbolsk dato, for vi er i gang. Vi har haft mange samtaler allerede. Anders har brugt udtrykket 'at tænke højt'. Det har haft en klar pil imod, at vi skal i gang", siger Michael Ziegler.

Men fra i dag starter en ny fase, som er mere forpligtende.

"Det er en markering af, at nu går vi ind i den konkrete fase, hvor vi skal til at skrive formuleringer. Indtil nu har vi ikke formuleret noget som helst i forhold til en konkret aftaletekst", siger Anders Bondo.

Folkeskolen har sat de to topforhandlere stævne på Anders Bondos kontor. Trods deres lange, fælles forhandlingshistorie, er det første gang, at Michael Ziegler er på kontoret. "Du har været på mit", siger han med et skævt smil, da han træder ind og tilføjer: "Men du inviterede vist dig selv".

De to har været oppe at toppes. På Anders Bondos kontor er flere indrammede tegninger. En af dem har Michael Ziegler og Anders Bondo i en boksering. På en anden sidder Michael Ziegler bag rattet på en damptromle, som Anders Bondo ligger mast under.

På begge tegninger toner tidligere finansminister Bjarne Corydon op som den største figur. Skænderier har været fanget på kamera og sendt i bedste sendetid.

"Men normalt plejer vi at snakke sammen stille og roligt", siger Michael Ziegler understreger, at de altid har haft en god stemning imellem sig, mens han hælder kaffe op fra den kobberfarvede Alfi-kande. Stearinlys på bordet er - selv om det nok er tilfældigt - med til at markere, at de to har valgt, at denne omgangs forhandlinger skal gribes anderledes an.

Kongres: Her er seks mål, som DLF går til arbejdstidsforhandlinger med 

 

Facilitator skal styre forhandlingerne

I 2018 aftalte de, at en kommission over et år skulle lave en undersøgelse og skrive en rapport om lærernes arbejdstid. Derefter skulle parterne så mødes og forhandle arbejdstid i perioden mellem de ordinære overenskomstforhandlinger i 2018 og 2021.

Rapporten har de allerede kigget på sammen. Og sammen er de også blevet inspireret af lægernes forhandlinger i regionerne, hvor parterne havde inviteret forhandlingsrådgiver og mediator Søren Viemose med til alles tilfredshed.

Søren Viemose kommer også til at styre processen omkring lærernes arbejdstidsforhandlinger, fortæller Michael Ziegler.  

"Meningen skulle gerne være, at vi er blevet klogere af den proces, vi har været igennem. Vi har med kommissionsrapporten et andet afsæt for at komme videre. Vi har fælles et rigtig stort ønske om, at nu skal det lykkes. Det er ikke nemt, for så havde vi gjort det for længst.  Vi kan ikke blive ved med at gøre det samme. Vi er nødt til at gøre noget andet. Derfor har vi valgt at tilknytte en facilitator. Det er ikke fordi, der skal være en voksen i rummet - for Anders og jeg har det udmærket sammen. Men det at have en facilitator gør en forskel, fordi man så som forhandler kan koncentrere sig om at finde løsningerne og ikke behøver at have ansvaret for processen", siger Michael Ziegler.

Anders Bondo er enig.

"Søren har taktstokken. Nogle gange kan vi godt fortabe os, så kan han få os videre. Det afgørende denne gang er, at vi har brugt tiden siden '18 til at få opbygget et tillidsforhold. Og tillid er helt afgørende for at få en arbejdstidsaftale. Den gode arbejdstidsaftale laver man sammen. Den tanke, at man konflikter sig til den gode aftale, kan man godt glemme", siger Anders Bondo.

Michael Ziegler nikker: "Jeg er enig i det Anders siger.  Den ny start-tænkning, som vi lavede i '18, tror jeg betyder, at vi kan komme i mål denne gang", siger han.

Se pressemødet: Her er fem punkter, en arbejdstidsaftale skal adressere 

Rapport giver fælles udgangspunkt

Anders Bondo og Michael Ziegler er enige om, at Lærerkommissionens rapport er et godt udgangspunkt for forhandlingerne.

Da Lærerkommissionens formand Per B. Christensen præsenterede rapporten fremhævede han fem punkter, som Lærerkommissionen mener, en arbejdstidsaftale skal adressere.

"Vi har været omkring punkterne og snakket om, hvad forstår vi ved dem. Jeg kan godt genkende de fem punkter, som er vigtige at få adresseret. De prøver at skabe nogle balancer - for eksempel siger de, at det er vigtigt med en central aftale, men der skal også være plads lokalt. Lærerne skal have noget individuel forberedelse, men der skal også være plads til samarbejdet. Den type balancer er vigtige", siger Anders Bondo.

Michael Ziegler nikker:

"Det er et rigtigt solidt og grundigt materiale. Så det vil være mærkeligt ikke at bruge den. Man kan vælge forskellige tilgange, men vi har taget rapporten til os og bruger den som afsæt for forhandlingerne", siger han.

I rapporten er der mange eksempler fra skoler. Michael Ziegler og Anders Bondo har sammen med hele forhandlingsdelegationen også selv været på besøg på Espe Skole i Ringe på Fyn.

"Noget af det nye er, at vi er enige om at invitere hverdagen mere ind i forhandlingerne. Et af vores møder holdt vi ude på en skole. De fortalte om, hvordan et godt og tillidsfuldt samarbejde får tingene til at fungere bedre", siger Anders Bondo.

Michael Ziegler brugte en dag i sin vinterferie på mødet:

"Jeg fik en god og spændende dag. Man kan ikke lave statistik på en observation, siger min ingeniørbaggrund mig, men man kan godt blive inspireret af en god samarbejdstilgang, og det skinnede igennem, at de har et godt samarbejde. Det betyder så ikke, at man kan tage lige deres tilgang  og kopiere den til 98 forskellige kommuner".

Anders Bondo fortæller, at det er muligt, at nogle af de kommuner, der har deltaget i det fælles Ny Start-projekt - blandt andre Vordingborg og Nyborg - på en eller anden måde vil blive inviteret ind i forhandlingerne.

Arbejdsmarkedsforsker: Lærernes periodeforhandlinger er ekstraordinære 

Skarp deadline

Deadline for forhandlingerne er sat til 27. april. Det er her, parterne har det sidste officielle møde, og målet er, at de er færdige. Begge er optimistiske om, at de denne gang kan lande en aftale.

"Jeg har en god mavefornemmelse. Det er en god opgave, og det er også en vigtig opgave. Vi vil jo alle sammen have en god folkeskole. Man bliver ikke byrådsmedlem for at ødelægge folkeskolen. Og man bliver heller ikke lærer af den grund. Der er også kraftige forventninger fra samfundets side. Jeg tror ikke, der er et stort ønske  ude i de danske hjem om at gense serien, hvor Anders og jeg står og diskuterer i TV", siger Michael Ziegler.

Anders Bondo er meget optimistisk.

"Der var en del lærere, som kaldte Ny Start-samarbejdet en syltekrukke. Det har ikke været en syltekrukke, for det har skabt forandringer. Bare se på den forandring, det har skabt i samarbejdsklimaet både lokalt og centralt", siger Anders Bondo og understreger:

"Jeg er optimistisk mange grunde. Alvoren står klart. Det her er vigtigt for folkeskolen. Jeg er også optimistisk, fordi stemningen omkring folkeskolen er en anden i dag. Hvis man kigger på Christiansborg, så gør de sig umage med at finde fælles løsninger og gøre op med, at folkeskolen er en kampplads. Så jeg tror på, at det vil lykkes."