Pernille Rosenkrantz-Theil: Drengene sakker bagud

"Det bekymrer mig, at drengene klarer sig så relativt ringe i både læsning og nu også i naturfag", siger undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil i en kommentar til den nye Pisa-undersøgelse.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det er på tide, at vi ikke bare i Danmark, men på tværs af OECD-landene får set på, hvordan vi kan få skabt en skole, som drengene har det bedre med og klarer sig bedre i. Det er ikke nogen let opgave", fremhæver ministeren, efter at drengene nu heller ikke klarer sig bedre end pigerne i matematik eller naturfag. 

I begge fag er forskellen blevet mindre over tid. I 2018 ligger drenge og pigers resultater for første gang nogenlunde på samme niveau i begge fag.

I både matematik og naturfag dækker udviklingen over, at piger har resultater på cirka samme niveau i 2018 som i de første Pisa-runder, mens drenges gennemsnitlige resultat er blevet dårligere. I matematik har drengenes resultater dog været stabile siden 2009. I naturfag er drengene gået tilbage siden 2015, efter at have haft stabile resultater i en årrække.

Piger læser væsentligt bedre end drenge såvel i Danmark som i OECD-landene generelt. 

Pisa 2018: Danmark holder skansen i læsning - tilbagegang i naturfag 

Danmark ligger fortsat over gennemsnittet i Pisa, som denne gang har hovedfokus på læsning. 

"Jeg glæder mig over, at vi ligger over OECD-gennemsnittet, og at vi fastholder de gode resultater i læsning og matematik. Vi skal dog ikke glemme, at en ud af seks forlader skolen uden tilstrækkelige læsekompetencer, så selvom de overordnede tal ser gode ud, så dækker de over store udfordringer for det danske skolevæsen. Jeg er bekymret over det fald, vi ser i naturfag. Det bliver vi nødt til at se nærmere på. De kompetencer, eleverne ikke får i skolen, risikerer de at mangle resten af livet", siger Pernille Rosenkrantz-Theil.