Engelsk
0   8

Engelskvejleder: Det kan være en ensom tjans at være vejleder i engelsk

Adina Raskin Teplin har været engelskvejleder i snart halvandet år. Hun har undersøgt, hvordan andre oplever opgaven som engelskvejleder. Konklusionen er, at det kan være en svær og ensom opgave.

Det vrimler ikke ligefrem med engelskvejledere på landets folkeskoler. Derfor mangler der viden om, hvad en engelskvejleder kan bidrage med - og får man lov til at uddanne sig til vejleder, står man ofte alene med opgaven. 

Sådan konkluderer engelsklærer Adina Raskin Teplin i det afsluttende projekt, hun lavede i forbindelse med sin engelskvejlederuddannelse, som hun færdiggjorde sommeren sidste år.

Her undersøgte hun de udfordringer, der følger med det at være engelskvejleder. Konklusionen var, at engelskvejledere ofte oplever at stå alene med opgaven uden nogen at sparre med. 

"Mange vejledere arbejder alene. Dem jeg var i kontakt udtrykte derfor en form for faglig ensomhed, fordi de arbejdede meget isoleret, og mange oplever, at skolens ledelse heller ikke rigtigt ved, hvad de laver, og hvad vejlederuddannelsen kan bruges til", fortæller hun. 

Artiklen fortsætter under banneret

Mangler funktionsbeskrivelse

Adina Raskin Teplins undersøgelse bygger på svar fra 12 forskellige engelskvejledere, og her er det gennemgående helt tydeligt, at der mangler klarhed om, hvilke rolle vejlederne har. 

"De fleste fortæller, at de ikke har nogen egentlig kontrakt eller funktionsbeskrivelse, så det er ikke tydeligt, hvilken rolle og funktion de har". 

Selv arbejder Adina Raskin Teplin som engelskvejleder på Gilbjergskolen i Gilleleje på Sjællands nordkyst. Hun fortæller, at hun selv har oplevet nogle af de samme udfordringer. 

"Jeg savner også nogen at sparre med. Jeg har dog heldigvis en ledelse, der virkelig bakker mig op, hvor det har været muligt at forhandle mig frem til nogle bestemte arbejdsopgaver. Det er bestemt ikke alle, der er så heldig. Så jeg føler, at der er en retning på det, jeg laver", fortæller hun.

Afdelingsleder har ansvar for fremmedsprogene

Gilbjergskolen er en stor skole fordelt på tre matrikler. Skolen har derfor samlet hele 12 engelsklærere. Når skolen er delt op i flere afdelinger, holder hun både møder med engelsklærerne på den enkelte matrikel og andre gange med alle engelsklærerne på samme tid. 

Skolen har desuden tre afdelingsledere, som er leder for henholdsvis matematik, dansk og fremmedsprog. 

"Det vil sige, at jeg har en leder, som er ansvarlig for sprogområdet. Det oplever jeg som en stor fordel i forhold til at have en leder, man kan sparre med. Vi diskuterer eksempelvis valg af fagligt indhold, undervisningsmetoder, læremidler, mål og resultater indenfor fagene", siger hun.

Vil lave sprogstrategi

I indeværende skoleår har hun sammen med afdelingslederen lavet en opgaveliste på sprogområdet:

  • Den Europæiske Sprogdag skal afholdes på alle klassetrin
  • Få etableret E-twinning som en fast del af alle sprogfagene. Indtil videre har skolen indgået aftaler med skoler i Holland og Finland
  • Indgå i et samarbejde med sproglærerne på et lokalt gymnasie
  • Begynde på udformningen af en egentlig sprogstrategi

Det sidste punkt på listen er hun især spændt på. Der findes nemlig ikke mange eksempler på sprogstrategier.

"Jeg er meget inspireret af det Nationale Center for Fremmedsprog i forhold til deres anbefalinger om, at man bør have en sprogsstrategi. Men da det endnu er på et begynderstadie med sprogstrategier, så er der ikke rigtigt nogen konkrete eksempler. Så det er umiddelbart et større projekt, når der ikke er noget at læne sig op ad. Og ligesom alle andre steder, så er tid også en udfordring her", siger hun. 

Kom på ideen til et netværk 

I forbindelse med sit afgangsprojekt påpegede Adina Raskin Teplin desuden, at der var behov for at oprette et netværk for engelskvejledere for at sikre, at de har andre vejledere at sparre med.

Forslaget er for nyligt blevet til et netværk på Københavns Professionshøjskole (KP). Adina Raskin Teplin sidder selv i styregruppen bag det nye initiativ, der er ledet af Anne Gregersen, som er ansvarlig for Engelskvejlederuddannelsen på KP. Netværket har indtil videre mødtes én gang.

"Det var en stor succes. I pauserne gik snakken virkelig, selvom de fleste ikke kendte hinanden. Og vi har kun fået positive tilbagemeldinger". 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Engelsknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Sproglærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.490 andre er allerede tilmeldt
Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen