Engelsk
0   3

Engelskvejleder: I år tager jeg mine elever til prøven i de her emner

Hvilke emner fungerer godt og hvilke knap så godt til den afsluttende engelskprøve i 9. klasse? Læs hvilke overvejelser engelskvejleder Per Marshall gør sig om de emner, han har valgt at bruge i år.

"Selvom jeg planlægger meget, og eleverne har haft mulighed for at træne det undervejs, så er der altid noget, der ikke er, ligesom jeg har regnet med".

Sådan lyder det fra engelskvejleder på Seminarieskolen i Aalborg Per Marshall. Refleksionen går på, om nogle prøveemner fungerer bedre end andre.

De her emner kører Per Marshall med i år

Teen Issues: Her er der fokus på uddannelse, opvækst, graviditet, skole og karakterer.

Civil Rights: Sidste år lavede jeg en kobling til Apartheid, men i år vil jeg nok vælge at fokusere på USA og borgerrettigheder.

Gender Roles: Nyt emne for mig. Jeg har oplevet, at eleverne er gode til at reflektere over deres liv i relation til andre engelsktalende lande. Det er tæt på en 9. klasses verden, men også behageligt konkret. Kultur- og samfundsforhold kommer meget naturligt ind i samtalen, da perspektiveringerne til andre lande er meget konkrete.

Social Media World: Har stor relevans for eleverne.

Det endelige svar får Per Marshall nemlig altid først inde i eksamenslokalet, og her er det jo som bekendt for sent at sadle om.

"Det er lakmustesten på, hvordan et emne fungerer. Derfor begynder jeg altid at tænke på næste års prøve lige efter, at jeg har haft mine elever til prøve", fortæller han.

Artiklen fortsætter under banneret

Klasserne er altid forskellige

Oplevelserne inde fra eksamenslokalet giver imidlertid ikke altid det fulde billede af, om et emne vil fungere igen året efter.

"Det handler også meget om klassens smag, og klassernes sammensætning ændrer sig jo fra år til år. Heldigvis har jeg dem også i 8. klasse, og dér kan jeg typisk se, om det skal være mere simpelt eller sværere. Og så tilpasser jeg emnerne".

Nogle emner har en udløbsdato

Per Marshall oplever også løbende, at nogle emner bliver mindre relevante for eleverne. Det har han senest oplevet med et emne om Australien og aboriginere.

"Jeg brugte filmen 'Australia', og det fungerede rigtigt godt. Men jeg kan efterhånden se, at eleverne ikke har samme gejst for emnet".

Udover at have sin egen 9. klasse op til sommerens engelskprøve var Per Marshall også beskikket censor to gange og kommunal censor en enkelt gang. Her stødte han på en lang række emner:

Racism, Teen World, Teen Issues, Gender Roles, Sport,  Civil Rights, Minorities, Equal Rights, Amish, Apartheid, The American Dream, School Shootings, Gun Violence, Hooliganism, The Online Generation, Travel and Culture.

Sociale medier virker godt

Ifølge Per Marshall er det imidlertid ikke alle emner, der fungerer lige godt. For ham er der især én faktor, der er afgørende for, om et emne bliver en succes.

"Det skal være tæt på elevernes liv. Det kan fx være sociale medier. Alle børn har jo sociale medier i et eller andet omfang. Her kan de fortælle, hvordan de bruger dem. Det kan også handle om mobning, fordi selvom de ikke selv har prøvet det, så har de måske en veninde, der har. Det kan også være, at de har hørt om deling af billeder i medierne. Og så kan man snakke om, hvad der er passende, og hvad der ikke er. Så kan de jo lige pludselig forklare om snapchat og flickr", siger han og fortsætter:

"På den måde kommer vi lige pludselig til at høre om deres personlighed og deres hverdag. Det er ligesom et løg. Så åbner man nogle lag af, jo længere man kommer ind. Og så bliver det nemmere at få snakket med dem og få dem til at perspektivere til noget".

Travel og Amish fungerer mindre godt  

Omvendt er der også emner, der er fjerne for eleverne. Det har Per Marshall eksempelvis oplevet med et emne, han kaldte for 'Travel and Culture'.

"Jeg kan egentlig godt lide emnet, fordi man kommer rundt om andre lande. Men har børnene ikke rejst så meget, bliver det på et meget generaliseret niveau. Jeg oplever også problemer med et emne som 'Amish'. Dér oplever jeg, at børnene har enormt svært ved at forholde sig til det. Det bliver meget eksotisk og uhåndgribeligt, og det betyder, at det ofte ender med, at de gentager en masse fakta, de ikke selv kan forholde sig til", fortæller han.

Svært at bruge breaking news

Til gengæld oplever Per Marshall, at det kan være svært at tilpasse emnerne i 9. klasse til højaktuelle debatter ude i samfundet.

"I 2016 kunne man fx have valgt at have om det amerikanske valg. Men det er forholdsvis svært at finde avis- og fagtekster, man kan gå til prøve i et halvt år efter. Så kunsten er at finde balancen mellem noget, der kan opgives som pensumtekst og noget, der er nært for børnene".

Læs også Per Marshalls blogindlæg om sine overvejelser om årets emner:

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Engelsknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Sproglærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.496 andre er allerede tilmeldt
Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen