Debat

Brænde, brænder, brændte, har brændt, brændende

Hovedparten af stressramte danske lærere er rutinerede og har ikke oplevet, at der er rejst kritik af deres faglige indsats

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Oversættelse til dansk. En tysk undersøgelse, som blev beskrevet i Folkeskolen nummer 11, konkluderer, at de belastede lærere aldrig har brændt for lærerjobbet, og at de allerede som studerende var umotiverede.

Der er afgørende forskelle på det danske og tyske arbejdsmarked og på skolesystemerne.

Det tyske skolesystem er ekskluderende med vægt på pensum frem for rummelighed, og den tyske lærer skal ikke favne modsatrettede krav i samme omfang som den danske.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Skolesystemet er ikke blot ekskluderende i forhold til det barn, der ikke er i stand til at modtage almindelig undervisning, men også i forhold til de elever, der har svært ved at honorere boglige krav.

Det stiller helt andre krav til lærerens undervisning.

Da skolens mål er fokuseret på pensum, er der ikke samme tradition for demokratisk debat og forældreinddragelse og heller ikke de modsætninger, der ligger i begrebet rummelighed.

Den danske skole er inkluderende, og der lægges vægt på rummelighed, den demokratiske proces og på det hele menneske. Det stiller andre krav til undervisningen og til samarbejdet med hjemmet.

Henvendelserne til DLF's psykiske arbejdsmiljørådgivning viser, at det ikke er mangel på faglige kvalifikationer, motivation eller arbejdsindsats, der knækker den danske lærer.

Hovedparten af de stressramte danske lærere er rutinerede med mange års erfaring, og de har ikke oplevet, at ledelsen har rejst kritik af deres faglige indsats. De adskiller sig markant fra beskrivelsen af stressramte lærere i den tyske undersøgelse.

Den danske folkeskoles målsætning er blandt andet rummelighed og medindflydelse, men måles i stedet på parametre, som for eksempel det tyske skolesystem lægger vægt på.

Det er stressfremkaldende for den ambitiøse lærer ikke at kunne præstere en fagligt forsvarlig indsats.

Lærere har ikke problemer med at undervise børn med forskellige boglige forudsætninger, men det er svært både at skulle undervise og yde en special- og socialpædagogisk behandlingsindsats på samme tid og blive målt på noget helt andet.

Problemet er stærkt stigende efter kommunalreformen, hvor behandlingskrævende børn ofte efterlades i folkeskolen uden at være udredt og uden tilstrækkelige støtteforanstaltninger.

Lærere, der er blevet syge af arbejdet, har ikke brug for at blive stemplet som uduelige. De fortjener opbakning og hjælp til at komme videre.

»Det er stress­fremkaldende for den ambitiøse lærer ikke at kunne præstere en fagligt forsvarlig indsats«