Borgmester Michael Ziegler ryddede sin kalender en uge i januar og blev lærervikar på Gadehaveskolen, hvor han underviste de store elever. Der er et videoindslag med ham og Anders Bondo på dlf.org

Topforhandler som lærervikar

Borgmester Michael Ziegler er den nye KL-forhandler af blandt andet lærernes løn og arbejdstid. Han har brugt en uge som lærervikar for at få indblik i skolernes hverdag

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Hallo Mester«. »Velkommen tilbage, vi har savnet dig«. »Michael - jeg vil gerne have et buskort«.

Allerede på vej ind ad døren til Gadehaveskolen i Taastrup vækker borgmester Michael Ziegler opsigt og genkendelse. Lige efter nytår ryddede borgmesteren sin kalender og tog imod et vikarskema på skolen, der ligger få skridt fra Rådhuset. På samme tid overtog han flere tunge poster i KL - blandt andet blev han formand for løn- og personaleudvalget og står dermed i spidsen for forhandlingerne om løn og arbejdstid for de kommunalt ansatte.

I dag er han tilbage på Gadehaveskolen. Godt pakket ind i uldfrakke og sweater er han gået over på skolen for at blive fotograferet til Undervisere.

Lidt genert hilser han på de store elever og lærerne på gangen.

»Jeg har altså ikke et buskort lige her«, siger han til drengen, der stædigt kræver et svar.

Høje-Taastrups borgmester blev landskendt, da han i 2006 under stor mediebevågenhed flyttede ind i det socialt belastede boligområde Tåstrupgård. Men denne gang er det anderledes. Michael Ziegler havde lovet skoleleder Marius Larsen, at pressen ikke skulle vide noget om hans uge som lærervikar. Det skulle ikke være et mediestunt, var skoleleder og borgmester enige om.

»Jeg er sådan en type, der ikke vil isolere mig på et kontor. Jeg vil være der, hvor livet leves. Jeg vil ud i virkeligheden og snakke med dem ude i virkeligheden. Og der er en vigtig signalværdi i at komme rundt på den måde«, siger Michael Ziegler, der i løbet af et år stort set har været ude at besøge hver eneste daginstitution, skole og plejecenter i kommunen.

Han valgte at være en uge på Gadehaveskolen, fordi den har en stor andel af tosprogede elever og samtidig gør et stort arbejde for at fastholde de danske elever.

»Hele integrationsområdet har en særlig bevågenhed for mig. Og det ville også være mærkeligt andet, når man er borgmester i en kommune med denne befolkningssammensætning«, siger den 40-årige kommunalpolitiker, der, siden han var 21 år, har siddet i byrådet for De Konservative. Borgmester har han været siden 2006.

Han var lærervikar på Gadehaveskolen i den første uge efter juleferien.

»Jeg ville gerne så tæt på skolens hverdag som muligt. Men de første dage var der ingen lærere, der var syge. Så det var faktisk lidt ærgerligt«.

Han underviste 8. klasse i biologi, fysik, kemi og matematik. Han deltog i sprogcenterundervisning og i en læseklasse, og han havde ansvar for en morgenåbning klokken 6.15 i skolefritidsordningen. Cirka 15 undervisningstimer blev det til.

»Men jeg måtte også forberede mig lidt«, siger han. »En af de ting, der har slået mig, er, hvor lidt man kan komme igennem på en time. Da jeg selv gik i skole, slæbte min skoletid sig af sted. Men her overraskede det mig, hvor hurtigt sådan en time går«, siger Michael Ziegler, der selv har gået på privatskole og ikke har nogle børn og dermed ikke en daglig gang på en skole.

»Det er en stor udfordring for en lærer at holde ro. Jeg kan mærke, at man skal være over dem hele tiden for at holde fokus«.

»Jeg kan godt lide børn og unge mennesker. Det har været rigtigt sjovt, men også hårdt, fordi man skal være så meget på«.

I pauserne var borgmesteren god til at smalltalke på lærerværelset, og til frokost fik han dagens ret fra kantinen.

»Vi fik opfattelsen af, at han virkelig interesserer sig for, hvad det vil sige at være lærer. Han tager os seriøst«, siger Christian Munch Thorsen, der er biologilærer i den klasse, Michael Ziegler var inde i.

»Han var ligesom alle andre. Han var god til det. Han havde en god kontakt med børnene. Han fik lidt et skåneskema. Ikke så mange timer og ikke de vanskeligste klasser. Men vi kunne give ham en hel masse om, hvad det vil sige at være lærer. Især om intensiteten i undervisningen. Han havde forberedt en hel masse, men nåede kun halvdelen«, siger Christian Munch Thorsen.

»Jeg tror også, han fik et indblik i, hvor komplekst det er at være lærer«, siger skoleleder Marius Larsen. |

»Aftalen vil være god for lærernes omdømme, fordi man gør op med timetælleriet. Der er mange diskussioner om det, fordi mange ikke kan forstå, hvorfor lærerne tæller timer. Der er ikke mange andre fag, hvor man tæller timer til enkelte opgaver« Michael Ziegler om lærernes nye arbejdstidsaftale»Jeg er meget tilhænger af de nye principper i aftalen. Jeg tror, det er en aftale, der er bedre både for den enkelte skoleledelse og for den enkelte lærer. Den kan give plads til, at ledelsen kan være ledelse, som den er i andre virksomheder. Den giver mulighed for, at ledelsen kan ændre strategi undervejs« Michael Ziegler om lærernes nye arbejdstidsaftale