DLF: Best practice holder ikke

Danmarks Lærerforening sætter spørgsmålstegn ved Skoleråds-formandskabets habilitet

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Medlem af Skolerådet og formand for DLF's skole- og uddannelsespolitiske udvalg Dorte Lange er ikke overrasket over, at Skolerådets nye karakteranalyse ikke viser markante forskelle mellem skolernes præstationer.

»Best practice holder ikke. Men vi er da med på, at vi kan kigge på de eksempler, der er på, at en enkelt klasse har klaret sig meget bedre end ventet, og finde ud af, hvad det er for muligheder, de lærere har haft for at skabe resultater«, siger Dorte Lange.

Hun undrer sig til gengæld over, at Skolerådets formandskab opfordrer de enkelte skoler til at kigge på, hvad det er, der gør, at én afgangsklasse klarer sig bedre end en anden:

»Det reflekterer man selvfølgelig over som lærer og skoleleder«.

DLF tager fortsat afstand fra offentliggjorte karaktergennemsnit. Og selvom karakterer korrigeret for elevernes sociale baggrund kan give nogle lærere et velfortjent skulderklap, er DLF bekymret for, om dette også kan misbruges til for eksempel at udpege skolen med de elendigste forældre.

Foruden to skoleledere består formandskabet af tre repræsentanter for forskningsmiljøet bag Pisa- og Pisa Etnisk-undersøgelserne. Formanden Jørgen Søndergaard er direktør for Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, der er en del af Pisa-konsortiet. Professor Niels Egelund er leder af Pisa-konsortiet og leder af en stor undersøgelse af specialundervisningen i Danmark og involveret i KL's projekt Partnerskab om folkeskolen og sammen med det sidste medlem af formandskabet, prorektor Nina Smith, engageret i Rockwool Fondens Pisa Etnisk. Alt sammen projekter, som formandskabet skriver om i sin beretning.

»Hvem skal så stille sig kritisk over for forskningen, når undervisningsministeren skal rådgives?« spørger Dorte Lange. |