Skoleudspil

Fremover vil skolerne "kunne beslutte, om pengene fx skal bruges på tolærerordninger i skolen, eller om de skal bruges på at ansætte ekstra personale i sfo’en", lød det fra Mattias Tesfaye.

Minister: Skoler bør fremover styrke sfo’en, når de korter skoledagen

Når skolerne i fremtiden gør skoledagen kortere, bør de samtidig betale for den øgede åbningstid i sfo’en, lyder en opfordring fra undervisningsministeren.

Publiceret Senest opdateret

Skolerne bør ikke bruge alle de sparede penge på undervisning og lærere, når de forkorter skoledagen. Sådan lyder en helt klar melding fra børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S).

Ministeren kom med opfordringen i folketingssalen onsdag i sidste uge på et direkte svar til Radikales ordfører Lotte Rod.

Mattias Tesfaye henviste til, at regeringen i forbindelse med sit skoleudspil foreslår, at der ikke længere skal være krav om, at de ’sparede’ resurser fra kortere skoledage skal bruges andre steder i undervisningen.

Fremover mener regeringen også, at midlerne skal kunne bruges i sfo’erne for at dække den øgede åbningstid, der er nødvendig, når skoledagen bliver kortere.

"Det giver ingen mening for mig, at regeringen vil spare på fritidspædagogikken igen. Vi skal gøre det modsatte og tage ansvar for, at alle børn har gode fritidshjem", siger Lotte Rod i en kommentar til Folkeskolen.

”Jeg tror, at de fleste kommer til – det vil jeg i hvert fald selv gøre – vil dække de ekstra pædagogtimer i sfo’en. Der vil stadigvæk være penge tilbage, så man vil kunne lave tolærerordninger”, lød det fra undervisningsministeren.

Mattias Tesfaye sagde samtidig, at der formentlig vil være skoler, der vælger ikke at bruge nogen af pengene til sfo’en.

”Jeg kan ikke afvise, at der vil være nogle skoler eller kommuner, der er fuldstændig ligeglad med fritidstilbuddene, som vil bruge alle resurserne i folkeskolen. Men det vil ikke være min opfordring”, kom det videre fra Mattias Tesfaye.

Tesfaye: Fritidsområdet finansierede en del af skolereformen

Det fik Lotte Rod til at spørge, hvorfor der overhovedet er behov for at spørge ministeren til sfo’ernes økonomi, når Mattias Tesfaye ved flere lejligheder har talt om vigtigheden af fritidspædagogikken.

”Vi står her, fordi vi ikke kan få i pose og sæk, og fordi da man for ti år siden gjorde skoledagen længere, så betalte man det jo blandt andet ved at tage nogle penge fra fritidsområdet og flytte dem over på skolen”, lød det fra ministeren, som tilføjede, at ”vi i Danmark har mistet fornemmelsen af værdien <f fritidstilbuddene”.

Undervisningsministeren fortalte også, at han gerne vil lade kommunerne øge forældrebetalingen til sfo’erne.