Anmeldelse

Den 'forbudte' sorg - Om forventninger og sorg omkring det handicappede barn

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bogen henvender sig ikke primært til folkeskolens lærere, men hovedsageligt til læger, sygeplejersker, psykologer og psykoterapeuter. At den alligevel anmeldes, skyldes, at emnet er relevant for specialskolers lærere.

At sørge over et dødsfald er naturligt og fuldt forståeligt for omverdenen, men at sørge over et handicappet barn er sværere. Forældre, der får et handicappet barn, skal tage afsked med forestillingen om 'drømmebarnet' og samtidig indstille sig på tilværelsen med et handicappet barn.

Det er et tungt sorgarbejde, der kræver tid og accept fra omgivelserne, men også en overset sorg, fordi forældrene trods alt har et levende barn.

Bogen viser ligheder mellem det 'almindelige' sorgarbejde og denne uafsluttede sorgproces, og der gives anvisninger til hjælperne og behandlerne om den bedste måde at yde støtte på.

Emnet er relevant, og der er et interessant oplæg til studiekreds i bogens sidste del, men ellers virker den lidt langtrukken og med gentagelser.