”Vi skal tale med eleverne om, at de har hjælpemidler, at de får undervisning og at deres lærere er klædt på til at hjælpe og støtte. Vi skal tale med de unge om, at de kan blive lige det, de vil. Det er i hvert fald ikke ordblindheden, der skal stoppe de unge mennesker i at forfølge deres drømme”, siger læsevejleder Line Degn (tv.) til Nota.

Årets læsevejledere giver ordblinde en bedre start på ungdomsuddannelsen

Line Degn og Mette Søndergaard, der er læsevejledere på Randers Realskole, er vinderne af Notas Læsevejlederpris 2019. Læsevejlederne har blandt andet startet projektet "Ordblind i overgange", hvor de i samarbejde med de lokale ungdomsuddannelser og Ungdommens Uddannelsesvejledning i Randers har taget initiativ til et overleveringsmøde for de ordblinde elever i 9. og 10. klasse og deres forældre. Med prisen følger en præmie på 12.500 kroner.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

nota.dk: "Årets læsevejlederteam: Ordblinde elever skal møde deres læsevejleder, inden de starter på en ungdomsuddannelse"