Anmeldelse:

Stjernekokkene i skolekøkkenet

Måske kan netop stjernekokke motivere eleverne til ny læring i madkundskab. Denne nye - og gratis - e-bog er fuld af gourmetkokkes bud på let og billig mad til madkundskabstimerne. Men læreren skal huske at forklare visse processer og fagbegreber, for det glemmer bogen at gøre..

Publiceret

Vi ser kokkene i fjernsynet i madprogrammer som Masterchef, og flere af dem har også medvirket i reklamer, når de lancerer deres egen udgave af en ny burger for McDonalds. Skoleeleverne kender mange af deres navne, men virker det, når stjernekokke prøver at lave opskrifter, som skoleeleverne i madkundskab skal kunne forstå?

Fakta:

Stjernemad.dk - Fra stjernekokke til skolebørn

Redaktør: Carina Skronski

Gratis

64 sider

Udgiver: Carina Skronski

Find materialet på stjernemad.dk

Bogens idé og redaktør Carina Skronski har lavet E-bogen sammen med stjernekokke til madkundskabselever som en gave, og hun er meget beæret over kokkenes tid og bidrag. At bogen er en E-bog fungerer fint, da man som lærer kan vise hele bogen på tavlen, men kun printe relevante sider ud til undervisningen og på denne måde undgå papirspild.

Carina har selv undervist børn i mange år i skolekøkkenet, og hendes erfaring er at børnene gerne vil udfordres, stimuleres og motiveres. Hun mener, stjernekokkene har en viden og en erfaring indenfor mad, som lærerne ikke har, og så vil det være motiverende for eleverne, da kokkene er kendt fra tv. Måske findes der også kommende stjernekokke rundt om på vores skoler.

Kokkene har gratis bidraget med opskrifter som ikke kræver en masse udstyr eller dyre råvarer, men som kan laves af alle og alle steder.

Ved første indtryk af bogen er der ikke brugt meget på at få bogen til at se prangende ud. Simpelt udtryk hele vejen gennem bogen. Den neonlyserøde forside fortæller kun navnet på redaktøren og navnet på bogen. Ingen billeder. Indholdsfortegnelsen er inddelt i kategorierne morgenmad, grønt, kød og dessert, og samtidig kan man se, hvilken opskrift er lavet af hvilken kok. Nederst får vi på 2 linjer oplysningen om, at alle opskrifter er til 4 personer med mindre andet er anført i selve opskriften, og at kokkene anbefaler, at vi handler dansk, gerne lokalt og gerne økologisk, hvis det er muligt.

Scroller jeg ned over indholdsfortegnelsen finder jeg kokkene Per Thøstesen og Jonathan Berntsen, som begge har lavet en burger for McDonalds. Da jeg spurgte nogle elever om deres navne, kunne de sagtens huske, at Jonathan lige har lanceret en ny Cæsar Salat Burger - knap så meget salat,  meget mere burger - og mange af drengene vidste også, at Per Thøstesen i mange år var kok for fodboldlandsholdet. Han har delt sin opskrift på landsholdets hemmelige våben - “verdens bedste morgengrød”. Den glæder fodboldspillerne i klassen sig til at prøve.  Havregrøden er simpel og ligetil at gå til. Det tilhørende billede ser indbydende ud. Jonathan Berntsen har delt sin opskrift på “pasta med pesto”, hvor eleverne selv skal lave pasta og pesto fra bunden af. Igen med et tilhørende indbydende billede.

Generelt for opskrifterne i bogen er, at de er opsat med ingredienser med overskrifter til venstre og en fremgangsmåde til højre på siden. Billedet af den færdige ret kommer på næste side. Opskrifterne er semi-didaktiseret, men nogle sætninger bliver for lange til, at alle elever ville kunne holde tungen lige i munden og forstå budskabet. Derudover mangler jeg instruktioner i, at man af hygiejniske årsager starter med at vaske hænder og desuden får målt ingredienserne korrekt af, inden man går i gang. I et skolekøkken er disse to sætninger vigtige, da flere elever simpelthen glemmer at vaske hænder, hvis ikke det står i opskriften.  Processer som “at smutte en mandel” burde også have været forklaret, for det ved eleverne ikke nødvendigvis hvad vil sige.

Kokkene har givet os lærere og vores elever en oplevelse

Kokken Jesper Koch, Thomas Herman og Francis Cardenau er kendte fra tv-programmet Masterchef. Særligt ved Jesper Koch vil eleverne blive udfordret, da hans opskrift er indsat håndskrevet og fuld af små finurlige tegninger. Igen kræver den af eleverne at de have kendskab til fagord, da grøntsagerne skal "sauteres". Her ville jeg have brugt beskrivelsen “svitses på en pande ved middelvarm temperatur i kort tid”.

Som faldgrube må jeg derudover som lærer erkende, at han ikke har nævnt i sin opskrift, at løg og hvidløg skal have fjernet ender og skal, før de hakkes. Resultatet af hans ret kunne sagtens blive et andet end hans egen version.

Men generelt har kokkene givet os lærere og vores elever en oplevelse. Det vil kræve lidt forberedelse fra lærernes side at springe ud i bogen, men den skal da prøves i kommende skoleår. Om end ikke andet så på valgfagsniveau - de elever har et større fagligt niveau, de vil gerne udfordres og de kender netop de forskellige kokke.