Debat
Praktikforløbet må godt smage af skolevirkelighed, mener praktiklærer Martin Langdal Topf
Fotograf Inger Ulrich
Praktikvejleder: Vi hjælper ikke de lærerstuderende ved at skåne dem
Praktikskolerne og professionshøjskolerne er ikke altid enige: Er det bedst at skåne de lærerstuderende eller hjælpe dem igennem virkeligheden? Dagens debattør er tilhænger af det sidste.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
I
forbindelse med opstarten af praktikken for de studerende på fjerde studieår
dette efterår havde jeg en interessant dialog med en af de undervisere, vi
samarbejder med på professionshøjskolen. Vi havde givet en gruppe studerende et
skema i den høje ende: En enkelt lektion over det anbefalede timetal på 15-20
lektioner, da de studerende kom med to forskellige første undervisningsfag, og
skemaet derfor var lidt et puslespil.
De
studerende henvendte sig efter velkomstmødet og mente - efter dialog med deres
underviser - at de havde for meget undervisning.
Vi
har fundet en rigtig fin løsning, men min dialog med underviseren afslørede et
interessant dilemma, som jeg har mødt før: Hvordan hjælper vi de studerende
bedst muligt med overgangen til praksis?
Praktikken skal være en ægte fuldtidsopgave
Hos
os er det væsentligt, at praktikken - særligt på fjerde år - ligner et rigtig
lærerliv så meget som muligt. De studerende er i reduceret timetal, da de
forventes at bruge mere forberedelsestid, men praktikken skal være en ægte
fuldtidsopgave. Vi ønsker, at de prøver kræfter med at skulle strukturere en
arbejdshverdag: Hvornår har man tid og overskud til at forberede? Hvordan
finder man vej i ugens flow? Hvordan arbejder man bedst - også når man er lidt
tidspresset? På den måde kan de i en tryg og guidet ramme prøve kræfter med
livet som fuldtidslærer. Forhåbentlig kan vi på den måde styrke overgangen til
praksis.
Underviseren
fra professionshøjskolen havde et andet perspektiv: Hendes erfaring var, at
praktikken ofte var overvældende for de studerende, og at det gav mening at
give dem et overskueligt skema for at give dem gode erfaringer. De skal have
blod på tanden snarere end frygte ikke at mestre den læreropgave, de snart skal
ud i.
På
en måde har hun jo ret: Man motiveres af at mestre en opgave, og vi vil meget
nødig skræmme de studerende. Samtidig tror jeg også, vi som praktikskoler har
en vigtig opgave i, ikke at skåne de studerende unødigt.
Vi
har for mange nyuddannede lærere, der har lidt svært ved at overskue
arbejdsopgaverne og komme i mål med dem, selvom de gør det bedste, de har lært.
Det kræver selvfølgelig nogle gode mentorordninger ude på skolerne, men det er
også et produkt af, at læreruddannelsen desværre sjældent er en
fuldtidsuddannelse.
Det må også godt smage af skolevirkelighed
Jeg
spurgte vores fem dygtige og ihærdige studerende på andet studieår. De
vurderer, at de bruger ca. 25 timer om ugen på deres studie, alt inklusive. Det
er ikke professionshøjskolernes skyld - jeg tror på, at de gør det bedste inden
for den økonomiske ramme. Det er en politisk prioritering, og en helt anden
snak, der ikke hører til her.
Pointen
er, at praktikken er et af de få tidspunkter i en læreruddannelse, hvor man
reelt er fuldtidsbeskæftiget. På den måde, hvor man er monstertræt når man
kommer hjem om aftenen de første par uger. Hvor man nogle gange skal sidde på
skolen langt ud på eftermiddagen. Men også på den måde, hvor man med den rette
vejledning og støtte ender med at være ovenpå. Man oplever at mestre det, der i
starten var en ordentlig mundfuld.
Selvfølgelig
skal de studerendes skemaer give mening og give mulighed for fordybelse og
øvelse. Men det må også godt smage af skolevirkelighed.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk