Debatindlægget er et svar på Alexander Von Oettingens indlæg "Hvilken pædagogik?" på folkeskolen.dk.
I indlægget "Hvilken Pædagogik?" kommenterer Alexander Von Oettingen, der er rektor på UC Syd, på podcasten Sophias afsnit "Pejling af dannelse". I afsnittet deltager professor Karen Borgnakke.
Dejligt at
samtalen om pædagogikfaget i den ny læreruddannelse kommenteres og debatteres. Men debatten er jo kun interessant hvis
forslaget, og dernæst den såkaldte aftaletekst og policy kontekst, fastholdes
som omdrejningspunkt.
På den baggrund er jeg ikke helt tryg ved Oettingens
sværmeriske og ironiske omgang med mine kritikpunkter, der pludselig bliver til
hvad jeg drømmer om, forestiller mig, svarer på etc.
Jeg er ej heller tryg ved
det nonchalante (eller blot alment filosofiske) spørgsmål som ’Hvad er
pædagogik?’.
Det fungerer som stop-spørgsmål. Man går i indre eksil: Mener spørgeren
vitterlig pædagogik i ental, eller mon begrebet, fænomenet, og hvis så… dets
eksistens i verden, eller?
Og endelig er jeg ikke tryg ved at Oettingen
konstruerer sin egen modstander. Jeg har ikke skrevet, sagt eller ment de
standpunkter som jeg opsummeres for i Oettingens blog-indlæg.
Hvis
debatten skal genfinde fodfæstet skal vi tættere på sagen selv, dvs. selve
forslaget.
Oettingen beder os ”huske, at den nye
læreruddannelse først er ved at tage form og derfor kan det være svært at
kritisere dens evt. indhold” og konkluderer på mine vegne at: ”Borgnakkes
kritik går derfor mere på selve intentionerne i forligsteksten”. Men det er
upræcist, næsten forkert.
Forslagsteksten og siden hen den politiske aftaletekst, går overraskende tæt på fx en bekendtgørelses-genre. Der gås konkret til værks med profileringer af både organisering, progression,
basisdiscipliner, eksamensformer etc.
Med dette konkretiseringsniveau er man
langt inde i formning og fyldning af den nye læreruddannelse. Og den proces ved
Oettingen som rektor formentlig alt om.
I hvert fald, hvis man har arbejdet med
akademiske uddannelser, fx studienævnsarbejde, så ser man fluks hvor langt ind
i maskinrummet de involverede parter og resulterende tekster er gået.
Det er
for længst andet og mere end blot et spørgsmål om intentionerne. Mine
kritikpunkter går derfor tilsvarende konkret på hvad de involverede
udvalg, partier og parter så faktisk har aftalt og fastsat - også omkring
indplacering af Pædagogik og Didaktik.
Hæfter
man sig ved de aftalte forslag, ordlyd, fagudtryk må man på fagene Pædagogik og
Didaktiks vegne undre sig over et fravær af netop pædagogisk og didaktisk
fagterminologi, samt undre sig over det kludetæppe som Lærerens Grundfaglighed
(LG) er blevet.
Set i lyset de sidste tiårs fremhævelser af
professionshøjskolernes forskningstilknytning undrer det også at referencer
til forskningslitteraturen kaldet 'Klasserumsforskning' koblet til
’Fagdidaktisk forskning’ og 'Professionsforskning/lærerprofessionsforskning’
savnes.
Når man tænker på hvor meget disse kritisk-empiriske og
praksisorienterede forskningsretninger har fyldt i de nordiske pædagogik- og
uddannelsesforskningsmiljøer siden 1970'erne, er det både uforståeligt og uklogt, at relevansen for læreruddannelsen ikke er pointeret.
Alt i alt
er Pædagogik og Didaktik som disciplin så stedmoderligt behandlet i forslags og
aftaleteksten, at man tvivler på om pædagogik/didaktik-faglig sagkundskab har
været involveret i formuleringerne. Og selv om de kommende måneders arbejde er
en faglig konkretisering og indholdsbestemmelse, så forrykker det ikke ved at
de foreliggende forslags- og aftaletekster i samspil med bekendtgørelser
fungerer som de autoritative tekster, der skal overholdes. Derfor drejer det
sig om at det næste fortolkningsled, professionshøjskolerne og faggrupperne,
udnytter deres den relative autonomi til at generobre og profilere Pædagogik og
Didaktik – fagdidaktik som et grundfag. Læreruddannelsens egne fagfolk og
studerende skulle jo gerne være dem, der svarer på spørgsmålet om hvad
pædagogik-faget er og hvilken rolle det skal spille i
læreruddannelsesprocessen.
Jeg
deltager gerne i den fortsatte debat med konkretiserende bidrag i forlængelse
af aktuelle projekter om pædagogisk fagkritik og professionsdannelse. Men lige
nu er de vigtigste debattører, og de, der skal svare på de vitale spørgsmål om
pædagogik-fagets placering, læreruddannelsens egne fagfolk. Svarene kan indgå i
den kritiske debat, men det vigtige er at de kan blive præget af
pædagogikfaglig autoritet som perspektivrige bud fra maskinrummet. Vi savner
synligheden.