En enkelt af opskrifterne er skrevet i hånden. Det er Jesper Kochs grønærtesuppe

Madkundskabslærer får stjernekokke til at skrive opskrifter til eleverne

Lille Danmark har uforholdsmæssigt mange michelinkokke - og mange af dem er optaget af børn og mad. Det må kunne bruges i madkundskabslokalet, tænkte lærer Carina Skronski. Derfor skrev hun til over 30 stjernekokke, og det er der nu kommet en opskriftsbog til skolekøkkenet ud af.

Publiceret Senest opdateret

Havregrød er måske ikke det nemmeste at sælge til børn i madkundskabslokalet. Men hvad nu, hvis det er tidligere kok for herrefodboldlandsholdet gennem 20 år Per Thøstesens særlige morgengrød?

Det er oplagt at tale om, hvor mange stjernekokke vi har i Danmark, hvis man arbejder med bogen i madkundskab, mener Carina Skronski.

”Jeg laver altid denne grød til morgenmad til landsholdet, både på træningslejre og til mesterskaber. Den spises med det samme, og energien kommer som en steppebrand, og man har en vidunderlig start på dagen”.

Sådan fortæller han om grøden i den nye bog 'Stjernekokke', som han og 26 andre danske kendte danske kokke har bidraget til.

Bag bogen står madkundskabslærer Carina Skronski. Lige efter folkeskolen tog hun selv  til Frankrig og arbejdede på restaurant, og siden har hun i i mange år arbejdet som kok og siden opskriftsforfatter. Men de seneste 22 år har hun været superglad for at arbejde som madkundskabslærer på Bernadotteskolen i København. Sidste år tog hun orlov, og da gik hun og hørte Thomas’ Rodes podcast ’Kok og kok imellem’, hvor han interviewer andre stjernekokke.

”Hver anden talte meget om børn og mad, og hvad de selv kunne huske fra skole og barndom. Og så slog det mig: Når de er så engagerede, gad vide, om de så ikke vil komme med opskrifter, der kan inspirere lærere og børn på en anden måde end de klassiske slutmålorienterede opskrifter, vi ofte bliver præsenteret for”.

Jeg blev helt rørt

Som sagt, så gjort. Carina Skronski gik i gang med at finde ud af, hvilke danske kokke, der har modtaget michelinstjerner og priser, og hun skrev til 30-40 stjernekokke og spurgte, om de ville være med til at skabe en gratis inspirationsbog til madkundskab. Eneste krav til opskriften var, at den skulle kunne laves med børn på to lektioner, og at den skulle være billig – cirka 10 kroner pr person.

Stjernemad

Opskriftsbogen indeholder 26 opskrifter, som kan bruges i madkundskab. Den kan downloades på stjernemad.dk

”Det var sjovt, for der kom virkelig mange positive tilkendegivelser. Det er egentlig vildt, hvor generøse de her mennesker er, for de har jo supertravlt og de er allerøverste hylde i hierarkiet, og alligevel er de klar til at give børn den gave. Det blev jeg helt rørt over”, fortæller hun.

I bogens indledning kan man se kokkenes svar til Carina, og det er tydeligt, at de virkelig kan se formålet med at inspirere børn. Som Mads Battefeld fra Sushi Anaba udtrykker det:

”Det lyder som en god udfordring. Det vil vi meget gerne være med til. Husker kun pandekager og burger fra min tid i hjemkundskabstimerne ;)”

En bog bygget på ren madglæde

Bogen er skabt con amore af både kokke, fotograf, grafiker og webdesigner, og Carina har selv betalt for at få trykt 100 eksemplarer til de medvirkende. Flere forlag var interesserede, men så ville det have været en helt anden proces i forhold til at få kokkene til at skrive under på kontrakter, og for Carina var det vigtigste at få bogen ud til lærere og elever så hurtigt som muligt. Derfor er det en gratis pdf, hvor lærerne kan udskrive de opskrifter, de har lyst til at bruge.

For madkundskabslærer Carina Skronski er madglæden og lysten til at eksperimentere det vigtigste i madkundskabsfaget.

”Jeg ville gerne lave en bog, hvor opskrifterne var bygget på ren madglæde, hvor det handler om at eksperimentere og tilsmage og motivere. Det synes jeg, vi har supermeget brug for i skolerne. Det har været en pointe for mig, at opskrifterne ikke skulle tage udgangspunkt i Fælles mål, for jeg bliver så træt af at høre den akademisering, der sker i faget. For mig handler madkundskab om at give eleverne lyst til at smage og improvisere og prøve af”, siger hun.

Det betyder dog ikke, at hendes elever bare får lov til at blande alt muligt tilfældigt sammen, for selvfølgelig skal de også lære en masse, særligt i de store klasser, men det skal være med glæden ved maden som udgangspunkt.

De kan noget særligt

Carina Skronski oplever, at der er behov for opskrifter, som er enkle og gennemprøvede, særligt til de nyuddannede lærere.

”Madkundskab er faktisk et svært fag at undervise i, og jeg kan se, at de praktikanter, jeg får, har svært ved fx at bedømme, om de kan nå at lave de opskrifter, de bliver præsenteret for. De er ofte teoretisk meget dygtige, men har naturligt ikke så meget erfaring”.

Hun tænker desuden, at lærerne kan bruge det, at det er michelinkokke, der har lavet opskrifterne til at fange elevernes interesse.

”Jeg tænker, at bogen også kan inspirere lærerne selv og måske give dem lyst til at tale med eleverne om, at vi har nogle virkeligt seje kokke i Danmark, som har arbejdet hårdt for at nå dertil, hvor de er. Vi har en virkelig høj barre for gastronomi i forhold til, hvor lille et land, vi er”.

Carina Skronski havde med sin baggrund både som kok og madkundskabslærer ikke regnet med, at kokkene kunne komme op med opskrifter, som var meget anderledes, end hvad hun selv kunne have fundet på, men hun er blevet meget positivt overrasket.

Carina Skronski er selv blevet positivt overrasket over kokkenes forslag, som på en gang er enkle og innovative

”Rasmus Kofoed fra Geranium, som jo har vundet stort set alt, hvad man kan vinde, han har lavet en hummus, og det er jo enkelt, man han gør det på sin måde. Christian Puglisi laver leverpostej, og det gør han på en helt vildt enkel måde, som jeg aldrig havde tænkt på, at man kunne. Der er en grund til, at de er, hvor de er – de kan noget særligt”.