Hvis eleverne skal blive myndige borgere i et digitaliseret
samfund og lære at forholde sig kritisk til teknologi, så er nøglen ikke
kompetencer, men sprog.
Sådan lyder det fra forfatterne til en ny bog med titlen
’Teknologisk literacy’.
46 skoler har i perioden 2018-2021 arbejdet med
forsøgsfagligheden teknologiforståelse. Fagets fremtid er endnu uafklaret.
Selv om der fra nogle sider undervejs i forsøget blev advaret
mod, at faget kunne ende med humanistisk slagside, forholder det sig ifølge forfatterne Johannes Fibiger og Uffe Lyngdal Sørensen lige omvendt.
”Bogen er også et forsøg på at gentænke et felt, som nogle de
seneste år har forsøgt at monopolisere i en retning, hvor forståelse for
teknologi handler om at kunne programmere den selv. Det er noget af det, man
lærer mindst om teknologi af, hvis man spørger mig”, siger Johannes Fibiger.
Han påpeger, at teknologiforståelsesforsøget endte med "en lunken evaluering", og at det heller ikke har fået ECTS-point i den nye læreruddannelse.
Generelt mener forfatterne til bogen, at forsøget var et eksempel på "top down-nedsivning fra de universitære
uddannelser i datalogi- og designtænkning".
”Vi er
i opposition til et teknologisyn, hvor det at programmere medfører digital
myndiggørelse. Myndiggørelse
er ikke digital, og det at handle myndigt på nettet handler netop ikke om det
digitale, men om indhold og værdier", siger Johannes Fibiger.
En computer er ikke digital
Udfordringen er, at det digitale og analoge er så tæt vævet
sammen, at det ikke giver mening at tale om, at eleverne opnår
teknologiforståelse ved at ”kigge under motorhjelmen” på teknologierne, som en
parole har lydt i forsøgsfaget.
”En computer, iPad eller smartphone er ikke digital. Hvis
man hamrer den i gulvet, vil den splintres i analoge genstande fra den ’virkelige’
verden”, siger Johannes Fibiger og tilføjer:
”Det digitale handler om lagring af data og
abstraktliggørelse af menneskelige relationer. Hvis man forstår det, er man
kommet væsentligt længere, end hvis man lærer at programmere en dims på en
micro:bit”.
”Literacy-begrebet er et internationalt begreb for, om man
kan håndtere verden ved hjælp af sprog. Teknologisk literacy skal ses som værende
i modsætning til ’computer science’, som er en instrumentel tilgang til teknologi”.
En sådan teknologisk literacy vil, mener forfatterne, kunne dreje
fokus fra, hvad teknologi er, til hvad den gør.
”Vi forsøger at sætte et andet syn op, hvor man må sande, at
hvad teknologi er, det får vi måske aldrig endegyldigt svar på. For hvis man
flytter teknologien til en anden kontekst, bliver den også en anden”, siger
Uffe Lyngdal Sørensen og tilføjer:
”Det er en mere flydende måde at snakke om teknologier på.
Når man ikke én gang for alle kan svare på, hvad en teknologi er, men
accepterer at den er noget flygtigt og flydende, så må man i stedet kigge på,
hvad den gør”.
Forfejlede it-indkøb i skolen
Og vil man have konkrete eksempler, kan man blot kigge på
nogle af de seneste års masseindkøb af teknologi i folkeskolen, mener forfatterne.
Flere kommuner har for eksempel investeret massivt i
interaktive tavler og iPads, uden at opnå de forventede undervisningsmæssige gevinster,
påpeger Uffe Lyngdal Sørensen.
”Man fokuserer på, hvad teknologien er, dernæst hvordan man
kan finde anvendelse for den i skolen. Nogle gange er det endda som om, man
tænker, at en specifik pædagogik er indlejret i teknologien, og hvis man bare
får den implementeret rigtigt, så kører det derfra”, siger han og tilføjer:
”Men vi skal starte et andet sted. Nemlig med at spørge,
hvad teknologi gør ved en given kontekst og så arbejde med den derfra”.
Uffe Lyngdal Sørensen påpeger endnu et aktuelt eksempel fra skoleverden:
Chromebook-sagen fra Helsingør Kommune.
”Der er næppe nogen tvivl om, at man primært har haft øjne
for, hvor smarte og letanvendelige Googles produkter er. Men der er en bagside,
man ikke på samme måde har haft opmærksomhed på, som handler om risici ved behandling af personoplysninger.
Her er teknologi trods de
bedste intentioner kommet bag på alle”, siger han.
Ikke en ny udfordring
Udfordringen er ikke ny, påpeger Johannes Fibiger.
Der har i
mange år været en forestilling om, at skolen er bagud rent teknologisk i
forhold til det omgivne samfund, og at en given teknologi vil kunne bringe den
på omgangshøjde, mener han:
”I 1970’erne lærte vi at programmere hulkort. Og argumentet
var allerede dengang, at det ikke blot var vigtigt, hvis man skulle kunne det i
en fremtidig jobfunktion, men at det var vigtigt for ens digitale dannelse”,
siger Johannes Fibiger og tilføjer:
”Men det duer ikke at sætte digital foran dannelse, for dannelse
er netop ikke digital. Den består ikke af 0’er og 1-taller, men af at man
forstår verden og sig selv i den. Derfor er der heller ikke hverken ét
dannelsesfag eller flere typer af dannelse”.
”Der er derimod forskellige områder af dannelse, og
fordi vi har fået en skærmmedieret livsverden, er man nødt til at vide noget om
teknologierne for at forstå den. Det er her, vores bog kommer ind i billedet”.
I sommer kørte Politiken en serie om det såkaldte digitale
b-hold, som digitaliseringen har efterladt på perronen. Men problemet begrænser
sig ikke til ældre mennesker, påpeger Uffe Lyngdal Sørensen:
”Ligesom man kan være skriftligt analfabet, kan man også
være det teknologisk. Og det er man altså både, når man ikke kan bruge sit
MitID, og når man alt for hardwarefokuseret
investerer i en kommune.
Så bevæger man sig ud i noget, man ikke forstår, teknologierne kommer bag på
en. Det er derfor, der er brug for et teknologisk literacy-begreb. Vi har brug
for at beskæftige os med teknologier i skolen på en anden måde, end den man
kender fra datalogi”.
”Det humanistiske perspektiv i teknologiforståelse er
overset. Hvordan relationer
mellem mennesker påvirkes, når disse
medieres af teknologier. Den mediering påvirker undervisning og dannelse, og
det har humanismen bedre blik for”.
Teknologier er gode som midler - ikke som mål
”En langhåret øjenåbner” har folkeskolen.dk’s anmelder Kristian
Nøhr Jensen kaldt bogen i sin anmeldelse. Den langhårede del står forfatterne
gerne ved.
De skriver det sågar i forordet til bogen i en passus, hvor Dronning Margrethe
citeres for, at det ingen skam er at tale op til folk.
”Ambitionen er at give folk begreber og stilladsering til at
tænke selv. Så de kan reflektere og forhåbentlig bruge den refleksion til at
tage debatten om, hvorfor man vil købe en specifik teknologi, eller hvad man
vil opnå ved at arbejde med podcast i et fag”, siger Uffe Lyngdal Sørensen.
Og apropos podcast: Netop det skal Johannes Fibigers
studerende arbejde med i et kommende forløb. Uffe Lyngdal Sørensen er en af bagmændene bag DM i Skolepodcast.
De to forfatteres ærinde er langt
fra at smide teknologierne ud af undervisningen, understreger de.
”Teknologier kan bruges til at interagere med verden på en ny
måde, og kan skabe nye resonansrum, hvor man kan mærke, man er til stede og
interagerer med andre mennesker. Det er positivt. Man er nødt til at interagere
med verden for at lave den om til lyd i en podcast. Det centrale er, at teknologier ikke et mål i sig selv – de er et middel”, siger
Johannes Fibiger.
Uffe Lyngdal Sørensen påpeger, at det digitale åbner for andre måder at kommunikere på end i skrift og tale. Det er en af ambitionerne bag et af de andre projekter, han står bag: Den populære portal SkoleTube.
”Med det digitale kan man også kommunikere multimodalt og
digitalt. SkoleTube er et
sted, hvor eleverne kan kommunikere, formidle og skabe i en form for lukket
sandkasse”, siger han og tilføjer:
”Men vi skal ikke digitalisere bare for at gøre det. Hvis vi
går helt ned i praksis, så savner jeg fokus på, hvilke vurderingskriterier man
har, når man beder eleverne lave en podcast eller en video. Ud fra hvilke
kriterier vurderer man som lærer, at det er bedst at bruge én teknologi frem
for en anden? Det, synes jeg, mangler i billedet”.