Programmering giver elever mulighed for at finde musikken i sig selv

Eleverne på Munkekærskolen har arbejdet med at finde deres indre musik gennem programmering og selvbyggede instrumenter.

Publiceret Senest opdateret

Programmering og musik giver eleverne nye muligheder for at finde musikken i sig selv .

Sådan lyder det fra skolebibliotekar og underviser Kirsten Dam Pedersen og musiklærer Jonna Wrigley.

De har netop afsluttet deres andet forløb med programmering i musik på 5. årgang på Munkekærskolen i Solrød Strand.

”Elever i dag er så fyldt af alt muligt andet, og derfor er det i første omgang vigtigst, at de finder musikken i sig selv. Det store spørgsmål er så, hvordan man bedst muligt gør det?", siger Jonna Wrigley og har sit eget bud klar:

"Det kan være en utrolig god idé at inddrage et instrument, som eleverne kender til hudløshed - nemlig tastaturet på deres computer", siger hun og forklarer:

”At kunne sige til sine elever, at de skal spille på piletasterne, betyder, at de kun skal have den nye melodi i hovedet, uden hele tiden at være usikker på, om de rammer den rigtige tangent på klaveret”.

Et overset potentiale

Pointen bakkes op af Kirsten Dam Pedersen. Hun mener, at mange musiklærere overser potentialet i at arbejde med programmering i deres undervisning.

”Man kan få utrolig meget ud af at koble programmering til musikfaget. Eleverne arbejder med musikfaget på en helt anden måde, end de plejer. Og det betyder forhåbentligt, at de får en ny og dybere forståelse af faget”, siger Kirsten Dam Pedersen.

Derudover kan man også gennem programmering få nye elever engageret i musikfaget, lyder det fra de begejstrede undervisere.

”Det dejlige ved det her forløb er, at der er noget til enhver. Og nogle af de elever, der pludseligt løber stærkt, er nogle af de elever, som ikke normalt er frontløberne i musikfaget, fordi de pludseligt har en anden forståelse af kodning og computere”, lyder det fra Jonna Wrigley.

Ren magi

Forløbet har kørt over tre uger med to lektioner om ugen. Kirsten Dam Pedersen er ikke i tvivl om, hvad der er optimale forhold, hvis man ønsker at lave et lignende forløb på sin skole.

”Det fungerer helt sikkert bedst, når man har dobbeltlektioner, fordi det altid lige tager tid at komme i gang”.

Det skyldes også, at eleverne skal have tid til at lære programmet – Scratch - at kende.

”Første gang havde vi meget fokus på, at de skulle lære at bruge Scratch. Herefter kodede de tonerne til Midt om Natten og byggede deres eget instrument med de tre toner til sangen. Bagefter udvidede de instrumentet og projektet til at kunne spille to akkorder - og så var hele klassen klar til at skulle spille sammen på samme tid i samme rytme og tempo”, fortæller Kirsten Dam Pedersen.

Forløbet tryllebandt eleverne fra første øjeblik.

”Vi havde en sjov episode i starten af forløbet, hvor vi demonstrerede for eleverne, hvordan deres hjemmelavede instrumenter kunne komme til at lyde. Og der troede de ikke på, at vi ikke snød. Da de så selv skulle i gang, så synes de også, at det var fuldstændig magisk".

Og magien stopper ikke der, fortæller Jonna Wrigley:

”Der var nogle af eleverne, der satte krokodillenæbene på sig selv, så de kunne spille på deres egne kroppe. Det er jo også ret magisk”.

Programmering i fingrene

Kirsten Ragnhild Dam Pedersen har selv en fortid som musiker og stor viden om programmering.

Da hun fik idéen til undervisningsforløbet, opdagede hun, hvor mange muligheder man som musiklære har i Scratch.

En idé, som hun sidenhen har udviklet videre på i samarbejde med skolens lærere.

”Det fede ved at udvikle et forløb på en skole er, at jeg i samarbejde med lærerne har kunnet evaluere løbende og tilpasse de dele af forløbet, som ikke i første omgang fungerede optimalt”, siger Kirsten Ragnhild Dam Pedersen og slår fast:

”Det er sådan alle forløb burde blive udviklet, fordi man på den måde får lov til at prøve det af i praksis”.

”Jeg synes, at det er nemt"

Jonna Wrigley er en af de lærere, der har været med til at udvikle på forløbet, begge de gange det er blevet afprøvet på skolen.

Og selvom Jonna Wrigley ikke på forhånd havde stor erfaring med Scratch, gik der ikke længe, før hun blev grebet.

”Jeg synes, at det er nemt. Man skal selvfølgelig lige have det i fingrene, men derefter er det utroligt intuitivt”, lyder det fra Jonna Wrigley.

Og der er ingen tvivl om, at programmeringen har bidt sig fast.

”Jonna sagde så sent som i går, at hun også var nødt til at bygge sit eget instrument”, lyder det grinende fra Kirsten Dam Pedersen.