Folkeskolens leder:

En fælles kamp

Underrubrik

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Intentionerne var og er faktisk gode. Hos alle. Så hvorfor går det så skidt?

Folkeskolen har i månedsvis fortalt om elever, lærere og forældre, der lider under konsekvenserne af inklusion. Selvfølgelig kan inklusion lykkes, og i mange klasser trives og lærer alle elever, selv om nogle har større udfordringer med sig end andre. Men alligevel går det alt for ofte galt.

I dette blad påpeger forskeren Janne Hedegaard Hansen, at en del af problemet netop er et alt for stort fokus på problemer eller rettere problembørn. Man ser på det enkelte barn, udreder barnets problem og fokuserer på, hvordan det barn og dets problemer håndteres. Men i hverdagen ude i klasserne står læreren alene med evigt dårlig samvittighed over hele tiden at svigte enten den ene eller den anden gruppe elever.

I stedet anbefaler forskeren, at ekspertiserne rykker ind i skolen, at specialunderviserne deltager i forberedelse og undervisning med fokus på hele klassen. Mange Pædagogisk Psykologisk Rådgivnings-kontorer forsøger at dele ud af deres viden og kompetencer, men det er begrænset, hvor mange timer og hænder de har tilovers, eftersom de fortsat har til opgave at udrede enkeltelevernes problemer også. Janne Hedegaard Hansens bud er, at der bør være en skolepsykolog eller en lignende ekspert knyttet til hver årgang som støtte og hjælp til lærerne i både undervisning og forberedelse.

Ny forskning: Hjælpen til inklusion er mest dekoration

Forskerne er altså på sporet af, hvordan vi kan få inklusionen til at lykkes bedre. Og det haster, for samtidig med at lærere bliver sygemeldt med stresssymptomer som følge af afmægtige børns voldsomme opførsel, og flere og flere forældre må holde deres angste børn hjemme fra skole, flytter mange andre familier deres børn til friskoler for at føle sig trygge ved, at de får noget ud af deres skolegang.

Gennem fem måneder har Folkeskolen sat fokus på inklusionens utilsigtede konsekvenser under hashtag #inklusion. Om to uger samler redaktionen vidneberetninger og forskerviden i et temanummer og inviterer til debatarrangement den 14. marts på Læringsfestival i Bella Center. Her samler vi nogle af dem, der har den nødvendige indflydelse til at sikre de nødvendige og rigtige støtteforanstaltninger, så folkeskolen kan rumme alle børn og være et trygt og sikkert sted for både elever og personale.

Håbet er, at vi sammen kan få inklusionen til at lykkes. Kom meget gerne og vær med i debatten.

Fagbladet Folkeskolen inviterer til gratis debatmøde om løsninger på inklusionen