Niels Bohr modtog Nobelprisen i fysik i 1922 for "sine fortjenester inden for undersøgelsen af atomernes struktur og den stråling, der udgår fra dem".

Bohr, Brahe og Ørsted: De store danske videnskabsfolk er tema for årets historiedyst

For syvende gang afholder Det Nationalhistoriske Museum "uofficielle Danmarks-mesterskaber i historie" for 3. til 9. klasse. Tilmeldingen er netop åbnet.

Publiceret Senest opdateret

I år er det 100 års-jubilæum for, at den store danske videnskabsmand Niels Bohr modtog Nobelprisen i fysik.

I den anledning er hovedtemaet for Historiedysten 2022, der afholdes over tre runder i august og september, danske videnskabsfolk og den naturvidenskabelige revolutions betydning for Danmark.

Sådan foregår Historiedysten

Historiedysten forløber over tre runder:

1. runde er en quiz på paratviden, hvor eleverne skal besvare multiple-choice spørgsmål på 45 minutter. Quizzen besvares via uni-login på skolernes egne computere. De 30 bedste klasser på hvert niveau, går videre til næste runde.

2. runde er den kreative runde, hvor klassen i fællesskab skal udforme et produkt. Af denne runde går de tre bedste klasser fra hvert niveau videre til finalen.

Finalen består af en række forskellige opgaver, som løses af klasserne på finaledagen på museet.

Klasserne deltager som ét samlet hold. Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg er vært, og emnerne for konkurrencen tager udgangspunkt i museets samling.

Dysten afholdes hvert andet år og løber i 2022 af stablen for syvende gang.

Historiedysten afholdes hvert andet år af Det Nationalhistoriske Museum og går i al sin enkelthed ud på, at 3.-9.-klasser i hele Rigsfællesskabet dyster på viden om Danmarkshistorien.

Det er gratis at deltage, og tilmeldingen er netop åbnet.

Dysten foregår på tre niveauer: 3.-4. klasse, 5.-6. klasse og 7.-9. klasse. I år tager de hver især udgangspunkt i hver sin store, danske videnskabsmand.

Temaerne for de tre niveauer er personbårne men vil samtidig fungere som indgangsvinkler til bredere problemstillinger.

Tre af de helt store

Omdrejningspunktet for 3.-4. klasse er astronomen Tycho Brahe, og hvordan verdenssynet ændrede sig i renæssancen.

5.-6. klasse skal arbejde med H.C. Ørsted og guldalderens ideer om det gode, det skønne og det sande i relation til videnskaberne.

7.-9. klasse skal beskæftige sig med nobelprisvinderen Niels Bohr og atomalderen som periode.

Undervisningsmaterialet til årets historiedyst offentliggøres i juni på hjemmesiden for årets historiedyst. Her kan du også finde materiale fra tidligere år.