Sådan ser en nogle af søjlerne ud for tiden i København. Kampagnen sætter fokus på folkeskolen, imens der er indskrivning til næste sommers skolestart.
Sådan ser en nogle af søjlerne ud for tiden i København. Kampagnen sætter fokus på folkeskolen, imens der er indskrivning til næste sommers skolestart.

København får kritik for kampagne, der skal få flere til at vælge folkeskolen

I disse uger bliver københavnerne mødt af store billeder af børn i fem-års alderen med teksten ’Vi vælger folkeskolen’. Liberal Alliances leder kalder kampagnen for socialistisk propaganda.

Publiceret

Hvem kan bruge kommunens reklamesøjler?

Afdelinger og institutioner i Københavns Kommune har fortrinsrettil at bruge kommunens plakatsøjler. Men organisationer medtilknytning til kommunen har også mulighed for at komme ibetragtning. De eneste krav er, at plakaterne ikke må værekommercielle, og de ikke må konkurrere med AFA JCDecaux'skunder.

Kilde: Københavns Kommune 

Om kampagnen

Finansieringen af kampagnen er delt mellem Økonomiforvaltningen(ØKF) og Børne- og Ungdomsforvaltningen (BUF). ØKF bidrager med135.000 kr. og BUF med 94.000 kr. I alt 229.000 kroner.

Cirka halvdelen af pengene går til tryk og distribution afplakater og merchandise til skolerne, mens resten af midlerne gårtil bl.a. fotografer, samt grafik og design, som er udført afKøbenhavns Kommunes egen grafiske afdeling KK Design.

Kampagnen består af flere elementer: 

  • Plakater i 200 plakatsøjler i byrummet
  • Tre korte filmklip til sociale medier med børn, der taler omfolkeskolen
  • Merchandise til 32 åbent Hus-arrangementer på skoler (Roll up,postkort, klistermærker & balloner)
  • For at undgå spild og overproduktion er det op til skolerneselv, om de ønsker at modtage produkterne.

Kilde: Københavns Kommune 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Vi vælger folkeskolen". Det budskab pryder i disse uger gadebilledet på reklamesøjler og busstoppestederne i landets hovedstad.

Budskabet er en del af en kampagne fra Københavns Kommune i anledning af, at forældre til børn, der skal starte i skole til sommer, nu skal indskrive børnene på den skole, de ønsker.

Håbet er, at kampagnen vil få flere til at vælge en af kommunens folkeskoler, lyder det fra børne- og ungdomsborgmester Jesper Christensen (S).

"Mit job som politiker og som ansvarlig borgmester for området er at sørge for, at folkeskolen er så godt et tilbud som muligt for så mange som muligt. Og jeg synes ikke, at det skal være en hemmelighed, at kampagnen koster lidt over 200.000 kr., hvilket er billigt for en kampagne i den størrelsesorden. Det kan kun lade sig gøre, fordi annonceringen i byrummet er gratis for os, da kommunen selv har råderet over den ene side af plakatsøjlerne", siger børne- og ungdomsborgmester Jesper Christensen og tilføjer, at kommunen siden 2010 har brugt næsten 10 milliarder koner på at bygge nye og renovere gamle skoler.

Alex Vanopslagh påpeger i Berlingske, at Københavns Kommune går glip af indtjening, når de selv bruger reklamestanderne i stedet for at udleje dem til private annoncører.

Men det er ifølge kommunen ikke muligt. Kommunen har en aftale med det private reklamefirma AFA JCDecaux om brugen af plakatsøjlerne i hovedstaden.

AFA JCDecaux har råderet over den ene side af søjlerne, og kommunen har råderet over den anden side. Kommunens side må ikke bruges til kommercielle formål, oplyser kommunen.

Kommuner brander folkeskolen

Københavns Kommune er langt fra den eneste kommune, der bruger penge på at brande sine folkeskoler. Fagbladet Folkeskolen skrev tidligere på året om, hvordan blandt andet Aarhus og Kalundborg bruger en del af kommunens penge på at promovere sine skoler.

I Aarhus er der eksempelvis fokus på, at skolerne i ugerne op til skoleindskrivning går fra til dør til dør og ringer på hos forældre til kommende skolestartere.

Ledelsen på Søndervangskolen i Viby i Aarhus medbringer muleposer med skolens logo, hvori forældrene kan finde en invitation til åbent hus, information om skolen og en reflekskasket.

I Kalundborg har kommunen brugt 170.000 kroner på 16 to-minutters videoer, der promoverer hver af kommunens skoler.

Københavns Kommune oplyser, at de har kørt indskrivningskampagnen siden 2012. Ifølge tal fra Danmarks Statistik gik 23,6 procent af eleverne i hovedstadskommunen i 2018 på en fri- eller privatskole.

Andelen var på sit højeste i 2011, hvor 25,5 procent af hovedstadens elever gik på en fri grundskole.

Læs mere

Amalie Lyhnes indlæg

Alex Vanopslaghs indlæg

Powered by Labrador CMS