DLF langer ud efter ny analyse: "Helt absurd"

Ny rapport om lærerdækningen i folkeskolen nedtoner et alvorligt problem, mener udvalgsforkvinde i Danmarks Lærerforening.

Publiceret Senest opdateret

“Andelen af ikke-uddannede lærere er mindre alarmerende end hidtil antaget” 

Sådan stod der onsdag på Vives hjemmeside, da tænketanken præsenterede et notat, som anslår, at andelen af undervisere uden en læreruddannelsen ligger på 12,9 procent. 

Et tal, der ligger væsentligt under det estimat på knap 19 procent, som Arbejderbevægelsens Erhvervsråd ellers har meldt ud tidligere på året.

Vives udmelding høster ikke ligefrem bifald hos forkvinde for undervisningsudvalget i Danmarks Lærerforening, Regitze Flannov. Hun mener, at Vive nedtoner et alvorligt problem. 

”Antallet af ikke-læreruddannede er jo også stigende i Vives analyse. Så hvis man siger, at det nu ikke er alarmerende længere, lukker man bare øjnene for virkeligheden. Virkeligheden er, at antallet af ikke-læreruddannede i folkeskolen er alt for højt, og at det er stigende – og det er alarmerende”, siger Regitze Flannov. 

Hun mener ligegyldigt hvad, at der er et problem, som bør tages alvorligt. 

”Selv hvis man tager Vives tal for gode varer, så er 12,9 procent ikke-læreruddannede i folkeskolen stadig et alt, alt for højt tal. Alle vores elever har ret til en uddannet lærer, og det skal være vores fokus. I andre fag ville man jo heller ikke acceptere, at 12,9 pct. ikke er uddannet til faget – det skal vi heller ikke acceptere i folkeskolen”, siger Regitze Flannov.

Flannov: Helt absurd

Forkvinden for undervisningsudvalget problematiserer desuden en del af Vives metodiske tilgang, som er med til at bringe estimatet ned.

I notatet fra VIVE står der:

“Ved brug af tolærerordningen har en af lærerne i reglen ansvaret for undervisningen (den primære lærer), mens den anden lærer understøtter primærlærerens undervisning og ofte er fokuseret på en mindre gruppe elever med særlige behov. Dette arbejde som understøttende andenlærer kan fint udføres af fx pædagoger. Tolærerordninger er en styrke for den samlede undervisning (Andersen et al., 2020), og det forekommer derfor forkert at medtage andenlærerens manglende læreruddannelse i statistikker over mangel på uddannede lærere”. 

Til det siger Regitze Flannov: 

”Vive mener åbenbart ikke, at begge voksne i en tolærerordning behøver at være lærere, før det tæller som en tolærerordning. Det, synes vi, er helt absurd. Det siger sig selv, at en tolærerordning kræver to lærere”.