Tilbage til rødderne

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De unge lever i deres egen tillukkede verden. De mangler almen viden og kendskab til deres rødder, og det skal lærerne gøre noget ved, mener Bodil Nielsen, 48, lærer på Augustenborg Skole på Als.

'I 8.-10. klasse, hvor eleverne går fra ungdom til voksentilværelsen, er det vigtigt, at vi som lærere forbereder dem på tiden efter de 16 år. For livet er andet end hiphop, computere og rulleskøjter'.

'Mange af de unge mangler voksenkontakt. Som samfundsfagslærer kan jeg mærke det på deres almene viden. De lever i en verden fra computeren og hen til tv, men en by fire kilometer væk kender halvdelen af eleverne i en klasse ikke'.

Teknologien og medierne har virkelig rykket, siden Bodil Nielsen blev lærer i 1973, og selvom hun bruger de nye redskaber i undervisningen, sætter hun det menneskelige, nærværende og det levende højest. Og her hører kendskabet til ens rødder også med.

'I den her hurtige verden er det endnu mere nødvendigt at kende historien og traditionerne. Det er vigtigt at gøre sig bevidst om det, man kommer fra'.

Bodil Nielsen arrangerer byvandringer for eleverne og forløb om lokalhistorie. Og næste skoleår starter hun et valgfag med titlen 'Sønderjysk sprog og kultur'.

'Man skal veksle mellem det historiske og emner som alkohol og stoffer, som eleverne er optaget af. Det ene udelukker ikke det andet', mener Bodil Nielsen, der hovedsageligt underviser i de ældste klasser. Her ser hun klart en tendens til, at de unge tror, de kan slippe for, at der stilles krav til dem.

'Lærerne skal selvfølgelig ikke bevidst undervise trivielt, men de skal vænne eleverne til, at der er nogle ting, man simpelthen skal vide'.