Samfundet er forvirret

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ekspertsamfundet er dødt og behandlingssamfundet udlevet. Derfor vægter Dorthe Haagen Larsen, 55, skolepsykolog i Ballerup, det forebyggende arbejde og det at være konsulent over for lærere og ledere.

Dorthe Haagen har været lærer i 20 år og psykolog i 13, og i mange år troede hun, at børns sociale problemer kunne løses i skolen, men de fremskridt, børnene havde gjort, vandede ud efter et halvt år.

'Der er så meget, der har indflydelse på børns liv, og det er fuldstændig umuligt at styre. Derfor skal man give slip og forsøge at gøre forældrene, familien og børnene selvhjulpne. Give dem en tro på, at de godt selv kan', mener hun.

'Men det kræver, at lærerne og lederne overbevises om, at livet er mangfoldigt, og at ikke kun skolen har løsningen. Lærerne allierer sig ofte med børnene og kæmper børnenes sag og kommer derved til at nedvurdere forældrene og støde dem fra sig'.

At lærerne skal blandes ind i de sociale sager, mener Dorthe Haagen er rigtigt, men det kræver supervision.

'Mange lærere føler sig afmægtige i sociale sager, og de skal lære at arbejde med andre faggrupper. Man skal kende de enkeltes faggrænser og give arbejdet videre, når man ikke længere selv har kompetence på et område. Lærerne er bedst til det pædagogiske, og jeg kan bidrage med det psykologfaglige'.

'Vi må for alt i verden ikke sende vores egen afmagt videre til forældrene. De har ikke brug for at få at vide alt det dårlige om deres barn, men derimod hvad de skal gøre'.

'Skolen skal åbne sig mere mod daginstitutionerne, så børnene får færre brud. Samfundet er så forvirret, så børnene skal have hjælp til at udvikle sig. De skal ikke gøres endnu mere forvirrede ved, at der er forskellige regler. Vi skal blive bedre til at udnytte læreres og pædagogers forskellige kompetencer og så lave noget i fællesskab'.

Powered by Labrador CMS