OECD ROSER

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I februar i år fik man nærmest kaffen galt i halsen, da morgenavisen kunne berette om ros til danske unge og til uddannelsessystemet. OECD fremhævede pludselig de danske unges selvstændighed, udadvendthed, samarbejdsevne, initiativrigdom og viljen til at tage ansvar for egne handlinger.

Denne gang var det overgangen fra skole til arbejdsliv, der blev kigget efter i sømmene i 14 lande, og OECD roser uddannelsessystemet i Danmark for 'evnen til at producere højtuddannet og veltrænet arbejdskraft med en fint udviklet evne til at tage nye udfordringer op. Danske unges overgang fra uddannelsessystemet til arbejdslivet er væsentlig lettere end for de unge i de fleste andre OECD-lande', lyder det i rapporten 'Thematic Review of the Transition from Initial Education to Working Life'.

OECD anbefaler, at skolevejledningen forbedres i 10. klasse, men samtidig er man 'imponeret over den store selvtillid, modenhed og selvsikkerhed, som de danske unge lægger for dagen'.

Overgangen fra skole til arbejdsliv er flydende. Og rapporten fremhæver det positive i, at unge har fritidsjob og rejselyst. De to ting i fællesskab 'er en del af forklaringen på den lethed, hvormed de unge integreres på arbejdsmarkedet efter endt uddannelse'.

Nu venter alle så spændt på resultaterne fra OECD's Pisa-projekt - Programme for International Student Assessment - som Danmark deltager i sammen med 25 andre lande. Programmet fokuserer i højere grad end tidligere på tværfaglige og personlige færdigheder. Resultaterne fra den første treårige undersøgelsesperiode skulle være klar i år 2001.

Powered by Labrador CMS