Lære at undre sig

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'Min vision er, at jeg som lærer kan være med til at åbne for tværfaglighed - at jeg kan brede fagene ud, så eleverne forstår, at dansk ikke kun er skrivning. At natur/teknik er mere end planter og strukturer, og det hele hænger sammen', siger Claus Kühle, 26, studerende på N. Zahles Seminarium i København.

'Selvom man laver værkstedsarbejde om et emne, der egentlig er natur/teknik, skal nøgleordet være tværfaglighed - fagene skal hænge sammen som i et edderkoppespind'.

Claus Kühle har liniefag i musik og biologi, og han tumler med tanken om et naturvidenskabeligt hus med en masse forskellige rum: målerummet, eksperimentrummet, følerummet, beskriverummet . . . Ud fra huset skal eleverne så arbejde med alle mulige emner, og rummene giver dem kompetencer til at måle, eksperimentere, føle, beskrive og alt det andet.

'Lærerne skal skabe nogle redskaber, så eleverne undrer sig og hele tiden ønsker at lære noget'.

Claus Kühle håber, at der kan oparbejdes en kultur i skolen plus et miljø, hvor læring trives, og hvor en god idé bliver værdsat. Eleverne skal lære at undre sig.

Claus Kühle valgte uddannelsen, fordi han vil formidle og lære fra sig. Ikke for at opdrage. Da han mener, at det ikke er skolens opgave alene, men hele samfundets.

Han har hele tiden haft troen på, at børnene er interesseret i at lære, og den tro er blevet bekræftet i hans praktik.

'Hvis man som lærer viser interesse for noget, sluger eleverne det råt. Vi kender det jo også fra os selv. Hvis vi er til fest, er det bare så kedeligt at sidde ved siden af en, der ikke brænder for noget som helst, men sidder vi ved siden af en, der er begejstret for østers, ja så bliver østers lige pludselig spændende, og man begynder at stille spørgsmål og undre sig'.